Men mandag lyktes endelig Forsvaret og Norges Røde Kors i å få tre flysendinger inn til Banda Aceh, etter flere dagers trøbbel med å få luftbroen til å fungere.

Oberstløytnanten leder den norske flyoperasjonen mellom Singapore og Banda Aceh og har i flere dager bivånet kaoset. Fly fra hele verden kommer til katastrofeområdet med hjelpesendinger og slett ikke alle forholder seg til kommandoene fra teltet på den slitne flystripa.

- Mange fly kommer uten å ha fått klarering, og mange har ligget i luften over flyplassen så lenge at de ikke har brennstoff nok og derfor må få prioritet til å lande. I tillegg går avlastningen på bakken veldig tregt, sier oberstløytnanten, som venter lysere tilstander nå som Australia på vegne av FN skal bistå med trafikkavviklingen.

Feltsykehuset på vei

Forsvaret har aldri deltatt med så store mannskaper i en nødoperasjon som den i Indonesia. To Herculesfly og fire besetninger skal etter planen gjennomføre tre daglige flyvinger av utstyr for Norges Røde Kors. Siden starten fredag har det blitt med en eller to transporter hver dag.

- Oppdraget vårt går ut på å fly i to eller tre uker, med mulighet for forlengelse, sier Reiersølmoen. Etter utenriksminister Jan Petersens besøk i Banda Aceh søndag og hans uttalelser om at Norge vil hjelpe Indonesia i hele åtte måneder, kan oppdraget trekke i langdrag.

- Så langt har det godt veldig tregt og vi er svært utålmodige etter å komme i gang i Banda Aceh, sier Jan Borgen og Terje Lysholm som styrer det norske Røde Kors-arbeidet i Singapore. De gledet seg over at Forsvarets fly mandag fikk inn deler av det 100 senger store feltsykehuset fra Norge.

Inne i katastrofeområdet har Harlvor Fossum Lauritzen, utenlandsjef i Norges Røde Kors lagt til rette for å reise feltsykehuset som etter planen skal være operativt torsdag eller fredag.

Lastebiler kjøres inn

Mandag ble 19 lastebiler fra Norges Røde Kors klargjort for transport til Banda Aceh fra øya Batam utenfor Singapore. Tom Nymann og hans folk jobber på spreng for å få båtfrakt til Medan, der bilene skal lastes med hjelpesendinger og kjøre til Banda Aceh.

M6-lastebilene fra Rinnleiret i Verdal, ble fløyet til Batam av verdens største fraktfly, russiske Antonov 124 i to omganger. Ytterligere 40 lastebiler er på vei sjøveien fra Norge for å bli satt inn i hjelpearbeidet i det vanskelig fremkommelige landskapet.

- Det finnes ingen lastebil som tar seg bedre frem enn disse sekshjulsdrevne M6ene. De er enkle og driftssikre og veldig godt egnet til å frakte utstyr i jungelen inn til Banda Aceh, sier Jo Hovdhus, Egil Nome og Bernt Lorentsen som har fulgt bilene fra Trøndelag til Batam.

Etter å vært maktesløs i forhold til kaoset i luftrommet over Banda Aceh i flere dager kunne oberstløytnant Anne Katrine Reiersølmoen i Luftforsvaret mandag glede seg over tre flyvinger med nødhjelp til katastrofeområdet. Foto: RICHARD SAGEN