Paris: Det var luftfartstidsskriftet Aviation Herald som først meldte om røykutviklingen fredag kveld, med henvisning til tre uavhengige kilder.

Den tyske kringkastingsstasjonen Deutsche Welle fulgte opp med kommentar fra luftfartsekspert Tim Van Beveren.

– Det var brann om bord, sa Van Beveren.

– Systemet sendte veldig tydelige beskjeder. Det ble registrert røyk på toalettet. Et minutt senere ble det registrert røyk i det elektroniske utstyret. To minutter senere sviktet flykontrollene, sa han.

Flyet dreide deretter 90 grader mot venstre og snudde så brått til høyre. Det falt 22.000 fot før det forsvant fra radarskjermene mellom Hellas og Egypt, på vei fra Paris til Kairo.

Frankrike bekrefter

Datasystemet Aircraft Communications Addressing and Reporting System (ACARS) fanget opp signaler om røykutvikling og sendte opplysningene via radio eller satellitt til bakkestasjoner.

Lørdag formiddag bekreftet franske luftfartsmyndigheter de samme opplysningene.

– ACARS-meldingene som ble sendt fra flyet, indikerer at det var røyk i kabinen kort tid før signalene stanset opp, sier en talsmann for franske luftfartsmyndigheter til AFP.

– Det er altfor tidlig å tolke og finne årsaken til torsdagens ulykke så lenge vi ikke har funnet vraket eller de svarte boksene, legger han til.

Kraftig røykutvikling

Wall Street Journal viser til kilder med kjennskap til saken og som sier at ACARS-meldingene indikerte røykutvikling tre minutter før flygelederne på bakken mistet kontakt med flyet klokken 2.29 natt til torsdag.

Ifølge avisen indikerte ACARS-meldingene at det var kraftig røykutvikling foran i flyet, særlig på toalettet og i et utstyrsrom under førerkabinen. Feilmeldingene indikerte også feil med flyets kontrollsystem, skriver avisen.

CNN har også henvist til røykutviklingen, med sitater fra en egyptisk kilde.

Deler av vraket ble funnet i sjøen fredag, om lag 290 kilometer nord for Alexandria i Egypt. Blant annet ble det funnet seter og bagasje, samt levninger av passasjerer.

Flyet styrtet uten at det ble sendt ut nødsignaler av noe slag, mellom den greske øya Kárpathos og den egyptiske kysten.

Leting fortsetter

Den europeiske romfartsorganisasjonen ESA oppdaget fredag ettermiddag det som kan være oljesøl i nærheten av søkeområdet. Ifølge satellittbilder er funnstedet om lag 40 kilometer sørøst fra EgyptAir-flyets siste kjente posisjon, og flaket strekker seg over 2 kilometer.

Lørdag fortsatte søket etter resten av flyvraket, samt levninger og de svarte boksene. De kalles svarte bokser selv om de er oransje. De består av ferdskriver og taleregistrator og kan dermed gi svar på hva som skjedde før og under styrten.

Passasjerer fra tolv nasjoner

66 mennesker var om bord på EgyptAirs rute MS804. 56 passasjerer, sju besetningsmedlemmer og tre sikkerhetspersonell var om bord. 30 var fra Egypt, 15 fra Frankrike, to fra Irak og en fra hvert av landene Storbritannia, Belgia, Kuwait, Saudi-Arabia, Sudan, Portugal, Tsjad, Algerie og Canada.

Kapteinen het Mohammed Saeed Ali Ali Shaqeer og styrmannen Mohamed Ahmed Mamdouh Ahmed Asi, bekrefter kilder overfor BBC. Begge var svært erfarne flygere. Kapteinen hadde 6.275 timers flyerfaring, og styrmannen 2.766 timer.

Sikkerhetspersonell sjekker et EgyptAir-fly etter ankomst ved Luxor internasjonale lufthavn torsdag. Foto: Amr Abdallah Dalsh / Reuters / NTB scanpix