- E6 fra Melhus til Oppland er en av Norges farligste veistrekninger. Vi kan ikke vente på de rødgrønnes lovnad om at veien skal stå ferdig i 2023. Det må skje raskere, helhetlig - og med nye finansieringsformer.

Det sier Linda Hofstad Helleland. Sammen med Frank Jenssen og Torhild Aarbergsbotten lover hun nå at utbyggingen av E6 sør skal stå helt øverst på prioriteringslisten over viktige veiprosjekt som en ny høyreregjering skal prioritere.

Skal mase på Erna

De tre viser til Høyres alternative transportplan hvor det lanseres en rekke prioriterte veiprosjektet som skal finansieres gjennom såkalt offentlig-privat samarbeid (OPS). Høyre legger opp til å lansere flere slike prosjekter hvert år i neste stortingsperiode. Helleland, Jenssen og Aarbergsbotten skal kjempe E6 sør inn som et slikt prioritert prosjekt.

- Dersom Erna blir statsminister skal vi minne henne om E6 sør hver eneste gang hun besøker oss på Stortinget. E6 sør skal bli ett av de OPS-prosjektene som vi skal prioritere. Hvis vi får gjennomslag for det skal vi klare å ha veien ferdig i løpet av sju år, sier Linda Hofstad Helleland.

Ikke tro på Ap-veien

I Nasjonal transportplan, som er regjeringens prioriteringsliste for store samferdselsprosjekt de neste ti årene, heter det at E6 sør – fra Melhus til fylkesgrensa mot Oppland – skal stå ferdig i 2023. Strekningen skal bygges ut stykkevis, og finansieres gjennom bompenger. Linda Hofstad Helleland tror de rødgrønnes planer og finansieringsmetoder vil føre til at det tar enda lengre tid før veien åpnes.

- Sju av ti veiprosjekter blir utsatt i tid. Jeg har ingen tro på at denne veien vil stå ferdig før i 2030. Så lenge kan vi ikke vente. Veien er trafikkfarlig, det skjer mange alvorlige ulykker der og E6 er hovedpulsåren mellom nord og sør, sier hun.

Helhetlig og privat

OPS-prosjektet som Høyre nå lanserer mener de innebærer en raskere realisering av prosjektet. Det skal fungere slik at prosjektet legges ut på anbud. Så bygger anbudsvinneren hele veien og tar ansvar fro drift og vedlikehold til en fastsatt pris.

I tillegg til statlige penger innser Høyre at de heller ikke kommer unna bompenger. De tre kan imidlertid ikke si noe om hvor stor del av et slikt prosjekt som skal finansieres med bompenger.

- Hvordan har dere tenkt å få Frp med på et slikt prosjekt? De står hardt på at alle bomstasjonene skal fjernes dersom de blir med i regjeringen?

- Vi går til valg på vår politikk. Først får vi se hva velgerne sier. Deretter skal vi forhandle med andre. OPS-prosjekt på E6 sør er et tydelig krav fra oss i slike forhandlinger, sier de tre.

Dårlig løsning

Eva Kristin Hansen (Ap) synes OPS er en dårlig løsning.

- Det er ikke lurt å bygge veier på avbetaling. Vi sender regningen frem i tid, og det blir dyrere. Det viktigste nå er å følge opp alle de eksisterende planene for veiprosjektene i Trøndelag, ikke å gjøre veiprosjektene dyrere, sier Hansen.

OPS: Frank Jenssen til venstre, Linda H. Helland og Torhild Aarbergsbotten vil bruke nye finansieringsformer for å bygge E6 sør raskere. Foto: DINO TRTO