Røros: – Vi har en hårete målsetting om å øke omsetningen opp mot en fordobling i løpet av de nærmeste årene. Det sier daglig leder Arnstein Stensaas i Stensaas Reinsdyrslakteri. Lørdag lanserer familiebedriften en helt ny profil og en rekke nye produkter.

Mangel på reinkjøtt

– Vi er i en spesiell situasjon når det gjelder råvaretilgangen, fordi vi nærmest er fullstendig utestengt fra muligheten til å skaffe mer reinkjøtt, sier Arnstein Stensaas.

Bedriften tar årlig inn ca. 8000 rein til slakting fra de midtnorske reindriftsområdene. I tillegg kjøper de rundt 4000 reinslakt fra andre områder, bl.a. fra Valdres, og stort mer er ikke tilgjengelig. For å stimulere til økt reinslakting i Finnmark gis det heller ikke tillatelser til import av reinkjøtt fra utlandet.

Vekst gjennom foredling

– I fjor hadde vi en omsetning på ca. 50 millioner kroner på ca. 20 årsverk. Vi skar vi nesten 400 tonn kjøtt, og målet er å nå 500–600 tonn. For å nå det må vi ta inn både elg og andre kjøttslag, fordi sjansen er så liten for å få inn mer rein, sier Stensaas.

Med slike begrensninger satser bedriften nå på videre vekst gjennom å ta hånd om mest mulig av verdikjeden selv, med egen videreforedling av råvarene og utvikling av flere nye produkter.

Vil ansette flere

– Valgene ble tatt da vi deltok i et SINTEF-regissert bedriftsutviklingsprosjekt, og det siste året har vi samarbeidet med Innovasjon Norge og designbyrået Form til Fjells om produktutvikling ny profil, sier han.

Målsettingen har bl.a. medført en betydelig satsing bl.a. på en firedobling av tørkekapasiteten i tilknytning til pølsemakeravdelingen, der det også planlegges for en betydelig økning av bemanningen fordi det er her de nye produkter i hovedsak skal produseres.

Pølsemakermesteren stråler

De siste dagene frem mot lørdagens lansering har det vært hektisk aktivitet på Stensåsen, både i slakteriet, og ikke minst i pølsemakeravdelingen på den andre siden av hovedveien forbi slakteriet på Stensåsen.

Der stråler pølsemakermester Stein Nordbrekken over alt det nye som skjer, mens han henger i stroppen med steking av nye viltburgere basert på rein- og elgkjøtt.

Tror på ny pølsesuksess

– Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger fra produkttester, både på burgerne, nykvernet elgkjøtt og reinkjøtt i nye 400-grams forpakninger og på vår nye, godt krydrede reinsdyrspekepølse, sier pølsemakermesteren.

Selv mener han den vil bli en slager som tapas, og som snacks i egen forpakning, slik også tørket reinkjøtt vil komme.

– Jennys ovnsbakte leverpostei er også en av nyhetene; oppkalt etter Arnsteins mor og basert på hennes oppskrift med rein- og kalvelever, sier Stein Nordbrekken.

Hektisk: Heidi Morseth og Odd Moen er «utlånt» fra slakteriet til pakking av kvernet elgkjøtt foran lørdagens lansering. Foto: Geir Tønset
Spent: Markedsansvarlig Johanne Stensaas er spent på hvordan de nye reinsdyrspekepølsene til pølsemakermester Stein Nordbrekken blir mottatt i markedet. Foto: Geir Tønset
Ny profil: Daglig leder Arnstein Stensaas viser noe av den nye emballasjen for bedriftens produkter. Foto: Geir Tønset