Suzuki gikk høyt ut og lanserte Baleno som «Den norske folkebilen» midt på 90-tallet. En mellomstor stasjonsvogn med firehjulstrekk til under 200 000 kroner var unektelig rimelig, og over 11 000 Baleno rullet ut på norske veier før produksjonen stanset i 2003. Baleno er en enkel og grei bruksbil. Den er passe rommelig, passe praktisk, passe god å kjøre . . . kort sagt en bil for den som ønsker å komme seg fra A til B, men ellers ikke er spesielt opptatt av avansert teknikk og fancy løsninger. Den eneste fiffige løsningen (i stasjonsvognen) er en integrert bøtte med håndtak i bagasjeromsgulvet. Forsetene gir dessverre liten støtte, og hodestøttene er farlig lave. Det som imidlertid trekker mest ned, er det høye støynivået og en relativt vag styrefølelse. Disse punktene ble imidlertid forbedret noe i senere oppgraderinger.

Stasjonsvogn mest pop

Baleno ble levert som 3 dørs kombi, 4 dørs sedan og som 5 dørs stasjonsvogn. Firehjulstrekk og automatgir tilgjengelig på flere utgaver. Mest solgt var Baleno som firehjulsdrevet stasjonsvogn med 1,6 liter bensinmotor på 100 hk. I bytrafikk duger motoren greit, men på landeveien blir den fort kortpustet og strever med å holde farten oppe. En mindre 1,3/85 hk og en større 1,8/121 hk bensin var også tilgjengelig, og fra 1999 en 1,9/75 hk turbodiesel stasjonsvogn. Baleno gjennomgikk tre oppgraderinger. Type 2 ble lansert i 1997, med nytt interiør. Type 3 kom i 1999, med stivere karosseri, ny front og bedre støydemping. Type 4 kom høsten 2000, med ny grill, setetrekk og oppgradert styring.

God kvalitet

Om Baleno var en billig bil som ny, er det ikke spart på den tekniske kvaliteten. Svensk Bilprovning rangerer Baleno blant de aller beste bilene etter 3 år, med feil på bare 1,6 prosent av testede biler. I tyske TÜVs bruktbilrapport er den også blant de beste, og i NAFs statistikker er den i toppsjiktet når det gjelder elektriske feil. De eneste svakhetspunktene NAF har registrert er litt feil med den manuelle girkassen og problemer med dørene. NAF nevner også at Baleno ser ut til å ha en forholdsvis svak clutch. Dette merkes spesielt godt på de firehjulsdrevne utgavene, som inviterer til tyngre lasting og bruk enn bilen strengt tatt tåler. Utover dette er det lite å anmerke. Deleprisene er høyere enn gjennomsnittet, mens bruktprisene er lavere. NAFs veihjelpstatistikk viser at Suzuki generelt har lite problemer på veien. Balenos svakeste punkt er kollisjonssikkerheten. 2 kollisjonsputer ble standard i 1996. ABS-bremser var frem til år 2000 kun tilgjengelig på toppmodellen 1,8/121 hk, men ble så standard.

Bare 14 stjerner

Da Euro NCAP kollisjonstestet Baleno i 1998, fikk den bare 14 poeng og én stjerne.Karosseriet er svakt, og faren for alvorlig skade ved en kollisjon stor. Aircondition var tilgjengelig på enkelte utgaver, men ble fra 2000 standard på alle stasjonsvognutgaver. Brukte Baleno finner du fra om lag 20 000 kroner og oppover. Stasjonsvogn med firehjulsdrift fra om lag 55 000 kroner.

Enkel og grei: Baleno er ikke så spennende, men har god kvalitet og gir mye bil for pengene. Foto: jsb
Foto: jsb
God plass: I baksetet er det brukbar plass til både ben og hode. Foto: jsb
Foto: jsb