Rover 75, eller «seventy five» som Rover insisterer at det skal uttales, ble lansert i 1999. Det var den første Rover-modell som ble utviklet under tyske BMWs eie. Likevel er det ingen tvil om at dette er en engelsk bil. Klassiske linjer, krom, skinn og treverk gjør Rover til en ekte aristokrat. Om lag 1300 Rover 75 ble solgt i Norge, før Rover gikk konkurs i 2005 og ble kjøpt opp av en kinesisk industrigigant. Hva som vil skje fremover er usikkert. Verditapet er følgelig høyt, noe som gjør at man får svært mye bil for en rimelig penge på bruktmarkedet.Rover 75 ble levert som sedan, fra 2001 også som stasjonsvogn. Flere motorer sto på programmet, men mest solgt var 1,8/120 hk bensin og 2,0/116 hk turbodiesel. Den minste bensinmotoren gjør ikke akkurat 75 til noen sprinter, men det er da heller ikke sportslig kjøring denne bilen innbyr til. Kjøreegenskapene er trygge og forutsigbare. I det elegante interiøret senker roen seg over fører og passasjerer. God plass, gode seter, forbilledlig støydemping og høy komfort gjør dette til en utmerket langturbil. Et minus er det derimot at sedan-utgaven med sin lave hekk og smale bakvindu gjør lukeparkering til en risikosport.

Ikke problemfri

Med BMW i ryggen skulle man kanskje forvente at Rover 75 holder tysk kvalitet? Slik er det ikke. Ikke bare har 75 arvet typiske BMW-svakheter som vibrasjoner i rattet og slakke i forstillingen, NAFs statistikk viser også at Rover mye oftere enn normalt må ha assistanse på veien. I tillegg lever ikke den opplevde kvaliteten opp til den stil bilen ellers byr på. Deksler i interiøret som falt av ved berøring og hullete og gjennomslitt skinn på girspak og håndbrekk dro eksempelvis inntrykket ned i en ellers lekker og velholdt testbil.Fra utlandet rapporteres det at en intern kjemisk reaksjon i den beige dørbekledningen i enkelte modeller gjør at den får skjolder. Vanninntrenging både i interiør og bagasjerom er også et kjent problem, selv på helt nye biler. Ellers er lunefull elektronikk en gjenganger. Feilmeldinger fra airbag-systemet, instrumentbelysning som plutselig slukner, unøyaktig tankmåler, navigasjonsanlegg og sentrallås som svikter - listen er lang. Ikke alle biler har disse feilene, noe som tyder på ujevn kvalitet. Deleprisene er høyere enn gjennomsnittet.

Høy sikkerhet

I Euro NCAP kollisjonstest har Rover 75 fire solide stjerner fra 2001. Fire kollisjonsputer og ABS-bremser er standard i alle utgaver. Hodekollisjonsputer var ekstrautstyr, men ble standard i forbindelse med en oppgradering i 2004. Da ble også antisladd ESP tilgjengelig. Utstyrsnivåene er Club, Club business og Connoisseur. Sistnevnte hadde skinnseter og tosone klimaanlegg som standard, Brukte Rover 75 får du fra drøyt 100 000 kroner og oppover. Det er langt gunstigere enn konkurrentene.

Elegant og rimelig: Elegant britisk stil og høyt verditap gjør Rover 75 til et spennende alternativ som bruktbil. Foto: nn
Overraskende stort: Her er det god plass til passasjerer, også om man skulle være så heldig å ha privatsjåfør. Foto: nn
Runde former: Interiøret har særegen design, men alt er logisk plassert og følelsen av luksus upåklagelig. Foto: nn
Sparkel: Et sted på den ene døra målte NAF en lakktykkelse på over 2 My. Det vil si at det nesten bare er sparkel under lakken. Foto: nn
Rust: Vognbunnen er bra beskyttet mot rust, men eksosanlegget var gjennomrustet. Foto: nn