Pierce-Arrow er en sjelden amerikansk luksusbil. Bilen vi viser her, kom splitter ny til Norge våren 1930, og deltok på en bilutstilling på Frogner. Den var utstillingens dyreste bil, og kostet 26 800 kroner. Etter å ha gått en stund som demonstrasjonsvogn hos importøren, Leif Mathiesen og Robert Hesselberg-Meyer, ble den sjuseters limousinen kjøpt av en velhavende kar i Holmenkollåsen.Her gikk den i nesten ti år som sjåførkjørt privatbil, før den like før krigen ble solgt til Toten Begravelsesbyrå. For å kunne gjøre tjeneste i denne businessen, ble den forlenget med 75 centimeter, og en dobbeltdør ble satt på bak.I sekstiårene opererte kristiansandmannen Lars Kile ganske aktivt i veteranbilbransjen. Han var spesielt på jakt etter amerikanske luksusbiler, som han gjerne solgte videre til utlandet. Han fikk kloa i den spesielle Pierce-Arrow på Toten, og videresolgte den til Sverige i 1967. Åsmund Nordahl i Arvika, egentlig en utvandret nordmann, hadde planer om å kombinere denne bilen og en 1929 Pierce-Arrow han hadde gravd opp av jorda i nærheten av Karlstad.Men årene gikk, og til slutt innså Nordahl at han nok aldri kom så langt. For tre år siden ble bilen annonsert i både svenske og norske veteranbilblad for 25 000 kroner eller høystbydende.

Rette mann

Kjøp av denne type objekter krever et visst pågangsmot, og det har Olav Andresen. Med 37 000 kroner gikk han seirende ut av budrunden. Olav har med tidligere restaureringer vist at han kan klare en slik oppgave, og er i dag på god vei mot ferdig bil.- Har holdt på litt, ja, sier Olav med trøndersk understatement. - Men det går ikke fort nok, synes han. Akkurat nå har han problemer med å få noen til å sandblåse bladfjærene. Olav har mekkelokale i sokkelen på huset sitt på Selsbakk, og er omtrent daglig i garasjen. Karosseri og ramme er nå kortet inn til original lengde med 139 tommer akselavstand, og bakdørene er fjernet. Olav behersker både platearbeid og snekring, og nytt treverk i bakstussen er også på plass.På grunn av ombygging og omflakkende tilværelse, er noen deler blitt borte på veien. Det gjelder bl.a. hjulkapsler, baksete og sveiver, håndtak og listverk til bakdørene. Gjennom medlemskap i den amerikanske Pierce-Arrow klubben og et våkent øye på det som tilbys på eBay, håper Olav å komme i mål med dette også.

Snekkerarbeid: Treverket i bakstussen har Olav laget selv. Tilbakeføringen av karosseriet til original lengde har han også håndtert med glans. Bilmuseet i Horten har en tilsvarende bil, men den er litt kortere.
Ut av dvalen: Den forlengede limousinen ble hentet ut fra det svenske «torpet» der den har stått i nesten 40 år. Med delebilen ble lasset så stort at Olav Andresen måtte ta to turer til Sverige - med lastebil.
Romslig: En ferdig overhalt rekkeåtter på 125 hestekrefter står klar til å flytte inn her.
Særpreg: Pierce-Arrow var eneste bilmerke med lykter innbakt i skjermene. Når Olavs bil har vanlige, frittstående lykter, skyldes det at det er en eksportmodell.
Prøvelakkering: Mørk blå og svart er bilens originalfarger, og Olav har startet utesting av lakkering og striping på bakparten.