– Vær så snill å tenke på fellesskapets beste. Travets stilling i samfunnet er avhengig av det.

Hjertesukket kommer fra Finn Petter Holm, som frem til i fjor var daglig leder ved Leangen travbane. En stilling han hadde i 25 år. Det siste året har han jobbet som seniorkonsulent for travbanen. Få kjenner travsporten fra innsiden like godt som ham.

Nestoren liker ikke debatten som har dukket opp etter at Midt-Norge Travforbund (MNTF) i høst underskrev en intensjonsavtale med Koteng Bolig, Jenssen Holding og Sparebank 1 SMN Invest om å selge travbanetomta.

Sparebanken har nylig trukket seg fra avtalen. Partene forventer at salgssummen vil ende på 600 millioner kroner.

– Det kommer den ene beskyldningen etter den andre. Internt har jeg hørt at optimanrapporten (travets beslutningsgrunnlag for ny travbane) er et bestillingsverk fra de som ønsker ny travbane i Klæbu. Å kalle det bestillingsverk, er å anklage folk for korrupsjon, sier Holm.

Fire alternativer

Før salget av av travbanene kan gjennomføres, må flere ting på plass:

Første hinder er å bestemme seg for hvor ny travbane skal bygges. På bordet finnes det fire alternativer. Optimanrapporten peker på Klæbu som det beste alternativet. Med unntak av alternativet i Malvik, vil samtlige stå ferdig sommeren 2018.

Men også innenfor travet skaper lokaliseringsdebatter konflikt. Folk vil bort fra Leangen, men dersom banen ikke flyttes dit man vil så vil man ikke selge.

Vil stoppe salget

Andre vil bli værende på Leangen for enhver pris. Som Carl Petter Bruun, en av initiativtakerne til nystiftede Redd Midtnorsk Travsport (RMT). RMTs formål er å stoppe salget av Leangen.

Bruun mener at optimanrapporten har store mangler, og viser til rapporten ikke tar for seg leieinntekter, driftsutgifter, spillmuligheter, sponsorers holdning og publikumspotensiale.

– Utfordringen er å skape et anlegg som kan generere penger hver dag, ikke én dag i uken, sier Bruun.

– Hvordan kan det gjøres på Leangen?

– Det er det vi må finne ut av siden det aldri er gjort, svarer Bruun.

Slitt og gammelt

I dag er det løp på Leangen omtrent én gang i uka. Anlegget er gammelt og slitt. Og det har en publikumskapasitet som langt overgår de 3-400 tilskuerne som vanligvis kommer for å se løp.

– Leangen er ett av flere slike anlegg i Norge, sier styreleder Atle Larsen i Det Norske Travselskap (DNT). Larsen opplyser at anlegget på Leangen har et vedlikeholdsetterslep på 70-80 millioner kroner.

Søker skatteunntak

Det er også DNT som formelt skal godkjenne både salg og plassering av ny travbane. Førstkommende fredag samles DNT-styret til et todagersmøte hvor det er satt av et par timer til å behandle Leangen-salget.

– Men vi kommer ikke til å ta en beslutning, forteller Larsen.

Han begrunner det med at DNT er i ferd med å søke om skatteunntak for den delen av salgssummen som brukes til å bygge ny travbane.

– Vi ønsker i tillegg å sette oss grundig inn i salgskontrakten. Det er ikke hver dag vi selger tomter til flere hundre millioner kroner, og da må vi forsikre oss om at det ikke finnes uklarheter, sier Larsen.

– Mange åpne spørsmål

Han understreker at han er innstilt på å selge, men at spørsmålene rundt skatt må være avklart så man vet hvor mye penger man sitter igjen med etter salget.

Og så lenge DNT ikke tar en beslutning, fortsetter debatten lokalt.

– Det er fortsatt mange åpne spørsmål som må besvares og det er ingen hast med å selge Leangen. Tomta får vi uansett solgt, sier Carl Petter Bruun.

– Jeg håper generalforsamlingen står opp for travet og velger Klæbu. Vi risikerer å latterliggjøre oss selv hvis vi ikke får solgt nå, sier Finn Petter Holm og viser til at travet flere ganger har forsøkt å selge travbanen:

– Flere entreprenører har brukt hundretusenvis av kroner på posjektering igjen og igjen de siste ti-femten årene. Vi kan miste troverdighet som samfunnsaktør om vi ikke klarer å enes om plassering av ny travbane nå.