Trondheims andre Hyundai- forhandler, Okkenhaug Bil, beholder agenturet.

Oppsigelsene begrunnes først og fremst med dårlig salg. Ved utgangen av september er det registrert 1829 personbiler av merket Hyundai, mot 3529 på samme tid i fjor. Nedgangen er på hele 48,2 prosent. I Trondheim har de to forhandlerne solgt til sammen 97 biler, som er en tilbakegang på 41,6 prosent fra i fjor da salget var på 166 biler.

Styreleder Leif Krogstad i Strandveien Auto sier oppsigelsen kom som lyn fra klar himmel. Firmaet hadde ikke mottatt noe varsel på forhånd.

– Vi er i dialog med importøren, så får vi se. På den annen side er det neppe plass til mer enn én Hyundai-forhandler i Trondheim, sier Krogstad.

Mazda og Porsche

Firmaet forhandler fra før Mazda, noe de har gjort siden 1960-tallet. Da BMW-agenturet gikk over til Sulland-gruppen, startet Strandveien Auto å forhandle Porsche.

Krogstad sier det var verre å miste BMW-agenturet i og med at BMW var selve «motoren» med hensyn til både salg og ettermarked.

– Er det aktuelt å si opp ansatte?

– Nei, det vil vi ikke gjøre. Vi selger bra med både Mazda og Porsche. I tillegg er salget av bruktimportert BMW bra. Og vi fortsetter med service og reparasjoner på BMW. Dessuten er vi ferdig investert i anlegget her på Tunga.

Uten begrunnelse

Krogstad sier han er kritisk til at bilimportørene kan si opp kontraktene med forhandlerne med to års varsel uten noen begrunnelse.

– Det er ikke bra for oss, det skaper usikkerhet, og det trenger ikke være noe galt med den enkelte forhandler. Jeg er ikke spesielt bekymret for fremtiden, men det er litt ubehagelig at du ikke vet om du to år frem i tid fortsatt er forhandler.

Til nettstedet Bilnytt.no sier country manager Thomas Rosvold hos Hyundai Motor Norway at det er ikke bare markeds-andel som ligger til grunn for oppsigelsene. Beslutningen bygger på en totalvurdering, hvor flere faktorer er med.

Overrasket: Styreleder Leif Krogstad i Strandveien Auto sier det kom som lyn fra himmel da de fikk brev om at de mister agenturet for Hyundai. De skal fortsette å forhandle Mazda og Porsche. Foto: F oto : RUNE PETTER NESS, Adresseavisen