Da Nissan lanserte sin X-Trail i januar 2002, kom Nissan sent men godt på markedet med en utfordrer i SUV-klassen. Både Toyota og Honda hadde da i en årrekke hatt stor suksess med sine RAV4 og CR-V. Nissan hadde imidlertid brukt tiden godt, og lanserte en bil som både var rommeligere og skilte seg såpass fra konkurrentene at den ble lagt merke til. Siden har i underkant av 7000 X-Trail rullet ut på norske veier.

Solid

Og det er ikke vanskelig å forstå hvorfor. X-Trail er bred og staut, og byr på god plass både for passasjerer og bagasje. Man sitter høyt og har flott oversikt både ved kjøring og parkering. Det midtstilte dashbordet er en særegenhet Nissan har innført de siste årene. I praksis fungerer det utmerket. Mange oppbevaringsrom, blant annet nedkjølte rom for brusbokser, er også noe mange vil sette pris på. På veien er X-Trail stillegående og stødig, og gir et solid inntrykk. Firehjulsdriften kobles inn og ut med knapper på dashbordet, men X-Trail kunne også leveres med kun forhjulsdrift på enkelte utgaver.

Motor-rettssak

X-Trail leveres som femseters personbil. Fra starten av var alternativene 2,0/140 hk bensin eller en 2,2/114 hk diesel. Sistnevnte ble i 2004 erstattet med en ny 2,2/136 hk variant. I 2003 kom også en sterkere bensinvariant, 2,5/165 hk på markedet. Ingen av motorene gjør X-Trail til noen sportsbil. NAF har på vegne av en X-Trail-eier gått til rettssak mot Nissan. Dette fordi gjentatte målinger viste at X-Trail 2,0/140 bensin med automatgir ikke har den motoreffekt som oppgis, men betydelig lavere. Nissan har bestridt målemetoden NAF benytter, men tapte tidligere i år i retten.

Fornøyde kunder

NAFs kundeundersøkelse, Autoindex, viser at Nissan-eierne jevnt over er ganske bra fornøyd med bilene sine. Forhandlertilfredsheten er på gjennomsnittlig nivå, mens både delepriser og bruktverdi ligger litt lavere enn gjennomsnittet. På veien har Nissan-bilene få problemer. Det gjelder også X-Trail, som f. eks i tyske AutoBilds 100 000 km-test ikke hadde et eneste ikke-planlagt verkstedbesøk. Testen berømmer X-Trail som en solid arbeidshest uten gjengangerfeil. Flere av bladets lesere rapporterer imidlertid om ulike mindre skjønnhetsfeil, som f. eks at det glatte bagasjeromsgulvet i plast gjør at last slenger rundt. Det forandrer derimot ikke totalinntrykket av en feilfri bil. Også testbilen ga et solid inntrykk, med kun mindre anmerkninger.

Først med ESP

X-Trail er testet av Euro NCAP, og oppnådde der fire stjerner. Det er på samme nivå som Honda CR-V. ABS-bremser og to (Comfort) eller fire (Elegance/Sport) kollisjonsputer var standard fra starten av. Enkelte utgaver kunne også leveres med antiskrens ESP, noe X-Trail var først med i sin klasse.Brukte X-Trail finner du fra om lag 245 000 kroner og oppover. Comfort (med 2 kollisjonsputer og uten aircondition) ligger mer enn 20 000 lavere i bruktpris enn Sport/Elegance. Nye X-Trail starter på om lag 310 000 kroner, og har ESP, aircondition og sidekollisjonsputer som standard.

Høy og kraftig: God plass, firehjulsdrift og høy kvalitet gjør Nissan X-Trail til en attraktiv bil for mange. Foto: nn
Fiffig: Nøkkelhullet til bagasjerommet finner du skjult under Alfa-logoen. Foto: nn
God plass: God plass og flott oversikt kjennetegner baksetet i Nissan X-Trail. Foto: nn
Uvante former: Uvant med midtstilte instrumenter, men det fungerer upåklagelig. Foto: nn
Fiffig: Egne rom med kjøling for brusbokser en av flere fiffige detaljer i X-Trail. Foto: nn