BMWs 3-serien har vært et ikon og BMWs mestselgende modell helt siden 70-tallet. Ikke minst er det et sporty image og gode kjøreegenskaper som har vært varemerket. Det gjelder også generasjon E46, som ble lansert i 1998. Populariteten vises i salgstallene. Mer enn 12 000 nye E46 ble registrert i Norge, i tillegg ble det bruktimportert nesten 16 000 3-serie de sju årene E46 var i salg. Noen billig bil har BMW 3-serie aldri vært, verken som ny eller brukt.Bak rattet er det ikke vanskelig å forstå hvorfor 3-serien er så populær. Følelsen av å kjøre en eksklusiv bil er påtagelig, og kjøreegenskapene utmerkede, blant annet med en herlig styrepresisjon og en ideell vektfordeling. Innvendig har 3-serien etter hvert blitt stor nok til å fungere som familiebil. BMW holder fast på bakhjulsdrift.3-serien er i utgangspunktet en firedørs sedan. BMW videreforedlet konseptet videre, og E46 ble etter hvert også solgt som stasjonsvogn, coupe, cabriolet og en mindre tredørs utgave kalt Compact. På sedvanlig vis for BMW er ikke listen over standardutstyr spesielt omfattende, men listen over ekstrautstyr desto mer imponerende. Utstyr som xenon-lys, parkeringssensor og navigasjonsanlegg var f. eks tilgjengelig tidligere hos BMW enn hos mange av konkurrentene.Motorutvalget er også rikholdig, med en rekke bensinmotorer fra 105 (316i) til M3/343 hk (330i) og dieselmotorer fra 115 til 204 hk på programmet. Flere av motorene kunne også kombineres med firehjulsdrift. Mest solgt var 318i bensin med 118, senere 142 hestekrefter.

Fornøyde kunder

NAFs kundeundersøkelse, Autoindex, viser at BMW-eierne er meget fornøyde med bilene sine. Også forhandlertilfredsheten er forholdsvis god. Både delepriser og bruktverdi er derimot høyere enn gjennomsnittet. Veihjelpsstatistikken viser at BMW har litt færre nødstopp enn gjennomsnittet. Hvilke feil skal du så være på vakt for i jakten på en brukt E46? Både NAFs statistikk og rapporter fra Tyskland viser at feil i hjuloppheng/bærearmer foran samt opphengskuler og ledd er 3-seriens store svakhet. Mindre feil med luftmengdemålere og innsprøytingssystem rapporteres for enkelte av diesel-utgavene, men ikke i et slikt omfang at det er grunn til noen generell advarsel. Motorene regnes generelt som solide. Rust er ikke et tema. NAF har også opplevd enkelte problemer med elektronikken, da først og fremst knyttet til startsperre og navigasjonsanlegg. Byggekvaliteten er ellers høy, og «kassaskap-følelsen» påtagelig.

Mye sikkerhetsutstyr

ABS-bremser og 6 kollisjonsputer inkl. sidekollisjonsgardin var standard på alle E46. Likevel oppnådde den bare så vidt fire stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest i 2001. Samme år gjenomgikk bilen en teknisk og designmessig oppgradering, blant annet med ny front og introduksjon av antisladd ESP som standardutstyr.Brukte E46 finner du fra om lag 120 000 kroner og oppover. Et uvanlig stort modellutvalg og mange biler i markedet gjør at du med litt leting kan finne en bil med akkurat det utstyret du ønsker deg.

Spreke linjer: Lekre linjer og sporty kjøreegenskaper gjør BMW 3-serie til en ettertraktet bruktbil. Foto: jsb
Lettlastet: Ikke spesielt stort, men lettlastet og lett utnyttbart bagasjerom i BMW 3-serie. Foto: jsb
Rommelig: 3-serien har vokst gjennom årene, og byr nå på nok plass til å være en familiebil. Foto: jsb
Cockpit: Bak rattet er det lett og trives. Kvalitetsfølelsen er påtagelig og gjennomført. Foto: jsb
Svakhet: 3-seriens store svakhet finner du i hjulopphenget. Her er det verdt å sjekke nøye før kjøp. for å unngå kostbare reparasjoner. Foto: jm
Varemerke: Spreke motorer er et av BMW varemerker. 143 hk i 318i holder akkurat til å gi litt sportslig følelse. Foto: jb