Selfa Arctic har drevet med industriproduksjon på industriområdet Forsøket på Selsbakk helt siden 1872. I dag er det femte generasjon Ianssen, Erik Ianssen, som er daglig leder.

Mandag opplevde han både en vemodig og forventningsfull dag. Den siste fiskebåten ble heist ut av bassenget og kjørt ned til havet.

- Familien har drevet industri her siden 1872, og jeg har holdt på med båtproduksjon siden slutten av 60-tallet. Siden 1987 har Selfa Arctic vært markedsledende på kystfiskebåter. Vi har til sammen levert mer enn 2000 båter, men nå åpner vi et nytt kapitel, sier Ianssen.

Første el-fiskebåt

I august i år leverte Selfa Arctic verdens første elektriske fiskebåt. Den grønnmalte «Karoline» ble av daværende fiskeriminister Elisabeth Aspaker (H) omtalt som havets Tesla.

«Karoline» er nå i full drift utenfor Tromsø, og dette fikk Ianssen til å ville satse enda mer på batterier til sjøs.

- Jeg har alltid vært opptatt av at vi må leve bærekraftig, og det grønne skiftet skjer først ute på havet. Nå er ferger batteridrevne, vi har levert en fiskebåt som går på batteri og konsernsjefen i Hurtigruten har uttalt at neste generasjon hurtigruter kan seile på batteristrøm. Nå skal vi bidra til at stadig flere båter skal kunne slippe ut minst mulig CO2, sier Ianssen.

Dobler antallet ansatte

Båtproduksjonen blir nå flyttet fra Selsbakk til Selfas anlegg utenfor Harstad, og de 25 som arbeider på Selsbakk skal over i batteriproduksjon. I full drift vil det være 30–60 ansatte ved virksomheten. Hele lokalet må bygges om i januar, før de første batteriene leveres i februar.

- Vi satser på en omsetning på 200 millioner i 2016, sier Ianseen, som har hatt en omsetning på rundt 40 millioner de siste årenee.

- Dette er både lønnsomt og bærekraftig. Men det er en komplisert industri, og derfor har vi inngått et samarbeid med PBES, sier Ianssen.

Norge i førersetet

Selfa Arctic på Selsbakk blir nå til PBES Norway AS. Dette er et datterselskap grunnlagt av Brent Perry fra Canada. Teknisk Ukeblad omtalte nylig Perry som den maritime industries svar på Elon Musk; grunnleggeren av elbilen Tesla.

Perry startet i 2006 arbeidet med å bruke fornybar energi og batterier på båter. Men både han og Ianssen er opprinnelig båtbyggere, og de tror det vil bli en av nøklene til suksess. For de vet hva en båt behøver av kraft.

- PBES Norway skal produsere batterimoduler og energilagringssystem for den maritime industrien, og det er her i Norge vi må gjøre det. Dere er innovative, og det er en politisk vilje her til å starte det grønne skiftet. Det vil i alle fall ta 25 år før Canada har kommet like langt som Norge, sier Perry, som var til stede mandags kveld, da den siste fiskebåten dro fra Selsbakk.

PBES skal i løpet av året etablere produksjonsanlegg i Kina og Canada, i tillegg til i Trondheim.