Mercedes C-klasse, BMW 3-serie og Audi A4 har i en årrekke vært erkerivaler i klassen for mindre luksusbiler. Da generasjon 2 av C-klasse ble lansert i 2000, skjerpet den konkurransen ytterligere. Fortsatt var det ikke snakk om noen stor bil, men klassen har vokst såpass at C-klasse nå kunne fungere godt for en liten familie. Ikke minst gjaldt dette stasjonsvognutgaven Touring. Til tross for høy pris ble det solgt mer enn 6000 C-klasse av generasjon 2 i Norge.Mens Audi A4 og BMW 3-serie ønsker å fremstå som sportslige biler, er det komfort som står i høysetet hos Mercedes-Benz. Betjeningen er utmerket, setene gode, støynivået behagelig og kvalitetsfølelsen påtagelig. Kjøreegenskapene er også gode. De fleste C-klasse ble solgt med automatgir. Merk at biler uten automat ligger om lag 15 000 - 25 000 lavere i pris og er tyngre å selge. Modellutvalget var på vanlig Mercedes-manér stort. I tillegg til 4-dørs sedan, ble C-klasse også levert som stasjonsvogn, cabriolet og coupe. Motorutvalget strakk seg i Norge fra C180 (129 hk) til C350 (272 hk) på bensinsiden, og fra C200 (116 hk) til C320 (224 hk) på dieselsiden. Noen utgaver kunne de siste årene også levers med 4Matic firehjulsdrift. Utstyrsvariantene var som vanlig hos Mercedes Classic, Elegance (ekstra komfortutstyr) og Avantgarde (ekstra sporty utstyr).

Fornøyde kunder

I NAF/AutoIndex kundeundersøkelse oppgir Mercedes-kundene at de er meget godt fornøyd med bilene sine. Forhandlertilfredsheten er derimot generelt lav. Både delepriser og bruktverdi ligger godt over gjennomsnittet, mens NAFs veihjelpstatistikk viser at Mercedes-bilene sjeldnere enn vanlig behøver assistanse. Hva skal man så være på utkikk etter i jakten på en brukt C-klasse? Generasjon 2 av C-klasse har vist seg å ha flere feil enn sin forgjenger, noe som for en stor del skyldes mer avansert elektronikk. En rekke elektronikkfeil rapporteres. Feilen ligger som regel i den sentrale styringsenheten for all elektronikk. Dette ble bedre etter en modelloppgradring i 2004. Rust, som har vært et stort problem på storebror E-klasse, er ikke noe stort tema i C-klasse. Merk likevel at understellsbehandlingen fra fabrikk ikke er blant de tykkeste, og kantrust i vognbunnen rapporteres flere steder. En etterbehandling kan derfor være gunstig. De to første årgangene med dieselmotor slet med feil i innsprøytingspumpen (Common rail), men dette ble i følge Mercedes-Benz utbedret fra og med modellåret 2002. Utover det er C-klasen en solid bil uten kjente gjengangerfeil.

Høy sikkerhet

Da Euro NCAP kollisjonstestet C-klassen i 2001, fikk den solide 31 poeng og 4 stjerner. Men etter at Euro NCAP i 2002 innførte ekstra poeng for setebeltevarsel, noe C-klassen har, fikk bilen 2 stjerner ekstra og med det toppnivå 5 stjerner. ABS-bremser, antiskrens ESP og 6 kollisjonsputer var standard. Brukte C-klasse generasjon 2 finner du i markedet fra om lag 150.000 kroner og oppover. Modellen fikk i 2004 en større designmessig og teknisk oppgradering, blant annet med nye motorer og nytt dashbord. I 2007 ble modellen erstattet av en ny generasjon C-klasse.

Foto: JON STEINAR BJØRGUM
Foto: JON STEINAR BJØRGUM
Foto: JON STEINAR BJØRGUM
Foto: JON STEINAR BJØRGUM