Mazda 323 har vært på markedet i ulike utgaver siden slutten av 70-tallet. Den har hele tiden hatt et nøkternt og ujålete image. 323 er en bil for deg som vil fraktes fra A til B uten problemer av noe slag. Så får det bare være at bilen ikke på noen måte vil vekke oppsikt i nabolaget. Det holder tydeligvis for mange, om lag 6 500 323 av generasjon BJ (Mazdas kodenavn på 323-generasjonen fra 1998-2003) ruller på våre veier. Så lenge du følger serviceintervallene, er det i utgangspunktet ikke særlig mye annet enn bensinfylling og hjulskifte eierne behøver å bekymre seg med.Denne generasjonen av 323 ble levert som firedørs sedan og femdørs kombi (med betegnelsen F ). Det ble solgt flest av sistnevnte med 1,5 liters motor på 95 hestekrefter. Såpass krefter trenger bilen, og har du råd kan det være greit å styre unna den mindre 1,3 literen på 75, senere 72 hk. Den ble heller ikke levert med aircondition. GLX-versjonen har både aircondition og antispinn som standard.

Fornøyde kunder

En oppgradering i 2001 medførte mindre designmessige endringer, samt et helt nytt motorprogram. De praktiske løsningene, hvor blant annet førersetet kan klappes ned i en håndvending for å kunne frakte lange gjenstander, finnes i alle 323 F.NAFs kundeundersøkelse viser at Mazda-eierne er gjennomsnittlig fornøyd både med bilene og forhandlerne. Det er også bruktverdien, mens deleprisene er høyere enn snittet. Veihjelpsstatistikken viser at Mazda har svært få problemer. På NAFs «færrest feil»-liste ligger Mazda 323 på tredje plass i perioden 1993-1999.For 1993-95 modellene har NAF notert seg feil med ladetilstand og batteri, litt problemer med avgassverdier samt dårlig rustbeskyttelse. For 1996-99, som omfatter generasjon BJ, er det derimot ikke registrert noen gjennomgangsfeil. Rapporter fra Tyskland tyder på at litt kantrust kan sees også på nyere årganger, men dette er ikke noe NAF har registrert her hjemme. Alle 323 som ble solgt nye i Norge fikk ekstra rustbehandling. Rust var heller ikke noe problem av betydning på testbilen. Den hadde gått som kjøreskolebil, men virket med sine 133 000 km på telleren fortsatt kompakt og frisk.

Usikker sikkerhet

Mazda 323 er ikke kollisjonstestet av Euro NCAP. Svenske Folksams rapporter er basert på gjennomgang av virkelige ulykker, og plasserer Mazda 323 generasjon BJ som gjennomsnittlig sikker. ABS-bremser, fire kollisjonsputer og antispinn var standard.Du finner brukte 323 BJ i markedet fra om lag 90 000 kroner. Sedanutgaven er minst etterspurt og holder seg dårligst i verdi. 1,5 GLX ble også levert med automatgir. Mazdas automatkasser er kjent for å være av høy kvalitet og ha lang levetid. Tillegg for automat på en brukt 323 BJ er bare om lag 5-8000 kroner.

Anonym: Mazda 323 er en nok så anonym bil. Den er også en av de mest feilfrie bruktbilene på markedet. Foto: Jon Steinar Bjørgum
Foto: Jon Steinar Bjørgum
Bra beskyttelse: Tykk og god rustbeskyttelse i vognbunnen, men litt begynnende rust bak under bilen . Foto: Jon Steinar Bjørgum
Praktisk: Med et håndgrep slås passasjersetet ned, slik at lange gjenstander kan fraktes i bilen. Foto: Jon Steinar Bjørgum
Nøkternt: Enkelt og oversiktlig bak rattet i Mazda 323. Her er det lett å finne seg til rette. Foto: Jon Steinar Bjørgum