Graphiq Design Collective er startet av to mastergradsstudenter ved NTNU og preppes nå for internasjonal vekst med en storinvestor fra oppstarts- og teknologimekka i Silicon Valley.

Investoren 500 Startup sparer ikke på kruttet når de presenterer de 12 nordiske selskapene de har gått inn i: «The Viking spirit is back in the form of a new generation of ass kicking entrepreneurs», starter pressemeldingen. En oversettelse blir vel noe blekere enn originalen, men investoren signaliserer altså både troen på viking-mentalitet og tro på en ny generasjon av spenstige gründere.

Les også: Northug investerer i selskap startet av NTNU-studenter

Design på bestilling

500 Startups har etablert en nordisk satsing, 500 Nordics, som investerer rundt 130 millioner kroner i 12 nordiske selskap, i første omgang. Ni av selskapene er norske. Blant dem er Graphiq Design Collective stiftet i september i fjor av NTNU-studentene Jakob Palmers og Erik Sandsmark. De to 25-åringene står bak konseptet som kobler bedrifter og designere.

- De fleste små og mellomstore bedrifter har ikke råd til å ansette egne designere. Men også for dem er det viktig å fremstå profesjonelt i sitt uttrykk. Så når de skal ha en presentasjon, en årsrapport, en logo eller annen visuell fremstilling, kan vi komme inn og tilby frilansere som jobber prosjektbasert. Det er grafisk design on demand (på bestilling journ.anm.). Ingen andre leverer dette på den måten vi gjør, sier Jakob Palmers.

Les også: NTNU-studenter vil erobre verden med markedsplass-app

Hvor mye 500 Startups investerer i selskapet, har han ikke anledning til å gå ut med. Men den nye investoren får en eierandel i selskapet med dette, sammen med de to grunnleggerne. Investeringen ble sikret over hjemmelaget suppe og øl hjemme hos Palmers på Pappenheim ved Kristiansten Festning i Trondheim.

Middag og prat

- Da han 500 Startups-sjefen Sean Percival kom til Trondheim, ble han tipset om oss. Men akkurat da hadde ikke vi anledning til å møte ham. Så jeg inviterte ham på middag hjemme hos meg med kjæresten min, romkameraten min og Marit Rødevand fra NTNU Technology Transfer som viste Persival rundt i byen, forteller Palmers.

- Så da ble det et par timer med norsk fiskesuppe og Dahls-øl og prat om løst og fast. Og før han dro sa han at vi så ut til å passe investeringsprogrammet i 500 Statrups og burde søke, sier han.

Graphiq Design Collective består i dag bare av de to gründerne som tar en toårig mastergrad ved NTNUs entreprenørskole. Designarbeidet i selskapet gjøres av frilansere.

Les også: Vant gründerkonkurranse med teknologisk brettspill

Mentorhjelp

Med støtten fra 500 Startups får de både frigjort seg noe fra å jage investeringer til å fokusere mer på å skaffe nye kunder.

- I tillegg til å skyte kapital inn i selskapet vårt, får vi mentorhjelp av svært dyktige folk. Mentorer som er gode blant annet på å starte bedrifter, hente investeringer og på markedsføring. Dette betyr at vi kan rigge for vekst også internasjonalt, sier Jakob Palmers.

Programmet startet i Oslo mandag denne uken og skal gå frem til 15. februar.

- Det er en veldig lærerrik prosess. Vi holder flere presentasjoner og får snakke med mentorer fra USA som blant annet forteller oss hvordan vi bør jobbe for å hente inn penger, hva vi bør tenke på i presentasjonene, hvilke tall vi må ha fullstendig kontroll på, og den slags, sier Palmers.

Milliardmarked

Ifølge Palmers og Sandsmark, kjøpes det grafisk design av frilansere for 500 milliarder verden over. I Skandinavia er markedet på 2,3 milliarder. Det vil Graphiq Design Collective ha en grei bit av. Modellen deres gir 70 prosent av inntekten til designeren, og 30 prosent til deres selskap.

- Frilansdesignere vil designe og bruke minst mulig tid på administrasjon. For selskapene som vil ha en jobb gjort, er det sluttresultatet det handler om og de trenger som regel jobben gjort raskt. Der kommer vårt konsept inn med en on line-plattform, sier Erik Sandsmark.