I 2016 tjente Kremmerhuset Ting & Sånt 298,8 millioner kroner på salg av interiørvarer. Det er en liten økning på i underkant av 2 prosent fra året før, da omsetningen ble målt til 293 millioner. Driftsresultatet for 2016 endte på 16,8 millioner, en nedgang på 4,5 millioner fra i fjor.

- Vi er ikke fornøyd med resultatet, men samtidig er det positive tall for vår bransje. Konkurransen om interiør er tøff, og vi havner på et driftsresultat på cirka 17 millioner. Det er en nedgang fra året før, men 2016 er vi likevel brukbart fornøyd med, sier administrerende direktør Frank Angelvik.

Resultat før skatt endte på 15,5 millioner, mot 19,7 millioner i 2015.

Ved årsskiftet valgte selskapet å legge ned de to Kremmerhuset-butikkene i Sverige. I den forbindelse er det ført et tap på 1,2 millioner i fordringer som påvirker resultatet, samtidig som selskapet gjorde nedskrivninger på varelageret på 2,5 millioner.

- Det er en tendens vi ønsker å snu, og vi jobber med planer for å løfte omsetningen. I 2016 åpnet vi fire nye butikker, og vi vurderer fortløpende å åpne flere i 2017. Det kommer til å satses skikkelig framover, sier Angelvik.

Tøff konkurranse

Et svakere resultat til tross, økningen i inntekt fra fjoråret bidrar til å gjøre 2016 til det beste omsetningsåret for Kremmerhuset noen gang. I selskapets årsberetning står det at man regner med fortsatt vekst, både gjennom organisk vekst og nyetableringer.

- Bransjen har blitt tøffere, og folk har mindre tid til å gå i butikker. Veldig mange selger interiør nå, sier Frank Angelvik.

Han ser en stadig økende bransjeglidning, hvor flere butikker selger «alt», også interiør.

Kremmerhusets hovedkontor ligger i Trondheim, og kjeden har tre butikker i sentrum. Totalt finnes det nå 67 butikker i Norge, i tillegg til nettbutikken.

- Det er vanskelig å si hvor mange nye butikker vi kommer til åpne i år. Det kommer an på hva som åpner seg av muligheter, og vi skal også skape lønnsomme butikker.

Nettsalget øker

I fjor var nettbutikken 13. størst i omsetning, men interiørsalget på nett bare fortsetter å vokse.

- Nettsiden er nå fjerde størst, med ni millioner i omsetning, forteller Angelvik, og legger til at interiør er en bransje som opplever særlig høy vekst på nettsalg.

- I juni lanserte vi klikk og hent i nettbutikken, slik at kundene kan reservere eller betale for varer på nett, og hente i den fysiske butikken. Det har blitt godt mottatt, men vi tror fortsatt fysiske butikker vil gjelde i framtiden. Kundeopplevelsen er en viktig faktor for å lykkes, og de som lykkes er de som er dyktige både på nett og i butikken, sier han.

Nyter godt av Black Friday

Foreløpig er Kremmerhuset i rute for 2017.

- Vi budsjetterer med 316 millioner i omsetning. Vi ligger litt bak, men høsten er normalt bedre for oss. Det gjelder særlig årets seks siste uker, med nesten 33 prosent av den årlige omsetningen, sier Angelvik.

- I tillegg har Black Friday kommet for å bli. Vi omsatte for nesten sju millioner på Black Friday i 2016, forteller han.

I 2014 ble Kremmerhuset en del av Stein Erik Hagens konsern Canica, som også eier Jernia og Komplett.no. Driften av Kremmerhuset kan spores helt tilbake til 1979, da den første butikken åpnet i Sommerveita av Jens Otto og Eli Hoff.

Har troen: Frank Angelvik i Kremmerhuset Ting & Sånt er ikke helt fornøyd med fjoråret, men mener interiørkjeden har stort potensial til å vokse. Her med selger Hannah Schjefstad, som jobber i butikken i Sommerveita. Foto: Sebastian S. Bjerkvik