Vi er helt på bølgelengde med eieren av denne 1938 Ford V8 lastebil som har valgt å la det synes at bilen har hatt et langt og strevsomt liv. Bulkene i skjermene har den fått beholde, dashbord og førerhytte er slett ikke strøkent, men har den rette lastebilstemningen. Treplatten, som også er restaurert, har fått nytt treverk der det tidligere var råte, men den øverste fjøla på karmen er beholdt for at den originale slitasjen skal synes. Arnfinn Svorkås fra Fannrem har lagt sjel og forstand i restaureringen av Ford'en, og dermed har også bilens sjel blitt bevart. Når du setter deg inn i førerhytta på denne sliteren, fornemmer du mye av det lastebilkjøring dreide seg om i gamle dager. Når du i tillegg får kviningen fra gearboksen opp gjennom golvplankene, er melkerutestemningen fullkommen.

Mye arbeid

- Det var en del jobb med å skifte treverk på bilen, men det var mest arbeid med understellet, opplyser Arnfinn. Det var ikke bare boltene som var utslitt. Det som boltene sto i, var også utslitt. Bilen har hatt et langt og strevsomt liv på Røros. Den ble kjøpt ny hos Oplandske Automobilforretning på Hamar i 1938 av Hans Persson. Han hadde den i drift i 35 år, helt fram til 1972. Om vinteren brøytet den vei, og sommeren deltok Ford'en i veiarbeid. Hans hadde også et overbygg med seter han satte på platten, og dermed ble lastebilen til buss. I perioden 1946 til 1962 hadde «Hanspersa», som han ble kalt, fast oppdrag med å kjøre Røros fotballag - samt andre idrettsfolk fra fjellregionen.Datter til Hans, Aasta Ukkelberg, er i dag 93 år, og husker fortsatt godt at hun og mora var med til Hamar og hentet Ford'en den gangen den var ny.

Filmstjerne

- Bilen var fin og vi var kry ja, sier hun. Hun var også med på de ukentlige turene over grensa på svenskehandel. - Mange varer var billigere i Sverige før, og det var fast at far kjørte rørosinger på handletur til Funesdalen. Turene var alltid fulltegnet, og det var helst snus som ble innkjøpt, minnes hun. Filmstjerne har Ford'en også vært. Den var med i innspillingen av Eli Sjursdotter. Slike oppdrag kan det nok bli flere av, for gamle lastebiler som har den rette patina, er det som gjør seg best på film. Ikke strøkne arbeidshester som ser ut som de kommer rett fra fabrikk.

Nyttig: Arnfinn har et lite småbruk, og en Ford lastebil er god å ha, blant annet til vedkjøring. Foto: aa
Frem fra skjulet: Her kommer Ford'en fram fra en garasje sommeren 1998. Etter fire år med mekking ble den klar for nye oppgaver. Foto: aa
Det koster: Totalt regner Arnfinn med at bilen har kostet ham ca 65 000 kroner som den nå står. Dashbord og førerhytte er slett ikke strøkent, men slik var det opprinnelig. Foto: aa
Ligger i slekta: Far til Arnfinn Svorkås har hatt to Ford lastebiler av førkrigsårgang, og det var sterkt medvirkende til at Arnfinn valgte seg en '38 Ford last som gammelbil.
Vemodig: Aasta Ukkelberg var med da faren Hans Persson hentet nylastebilen på Hamar i 1938, og det var vemodig da orkdalingen Arnfinn kom på besøk til Røros med restaurert Ford i 2002. Hun lot hånda gli over kjente bulker på døra. - Jeg husker denne, sa Aasta. Foto: aa
Foto: aa