Fellene vi går i år etter år. Til tross for at butikkene nå er i tilbudskrig året rundt, planlegger nesten halvparten av oss å shoppe så fort julestria er over, skriver Aftenposten.

1. Opptatt av tilbud

Vi har hørt det før – planlegg, sammenlign priser, bare kjøp ting du trenger. Likevel ender mange opp med en kjole som bare blir hengende i skapet, eller et par ski som viste seg å være enda billigere et annet sted. Lærer vi aldri?

- Nei, noen vil jo ikke lære. Nordmenn er opptatt av å gjøre gode kjøp, og mange tror de sparer på å handle på salg, sier Randi Lavik, forsker i SIFO (Statens Institutt for Forbruksforskning).

Sammenlignet med for eksempel svenskene er vi i Norge mindre bevisste på priser, men desto mer tilbøyelige til å handle når det reklameres med tilbud, viser en SIFO-undersøkelse.

2. Personlig økonomi avgjør ikke

På samme måte som vi fortsetter å dra på «harry-handel» selv om kronekursen er dårlig, har det blitt en tradisjon å  dra på salg etter jul.

- Det er mye psykologi i det å handle på salg, og sammenhengen mellom inntekt og tilbudshandling er ikke veldig sterk, forklarer Lavik.

Å «jakte» på et godt kjøp kan være spennende, og for mange er shopping en sosial aktivitet. Forbrukerrådet regner med at omtrent like mange har tenkt å handle på januarsalg i år som i fjor, det vil si 44 prosent av befolkningen over 18 år.

3. Mindre viktig for butikkene

Sterk konkurranse i varehandelen har gitt oss alt fra «skolestartsalg» til «førjulssalg». Januarsalget er dermed ikke like viktig for butikkenes økonomi som før.

- Sesonghandelen er forskjøvet og mer fordelt utover året enn tidligere, forklarer Lars E. Haartveit, direktør og sjeføkonom i Virke.

- Fra et fortjenesteperspektiv kan man nok si at denne måneden er mindre viktig for butikkene. På den andre siden gir januarsalget en mulighet til å selge ut sesongvarer og frigjøre plass til «nye og friske» varer, sier senterdirektør ved Sandvika Storsenter, Kathrine S. Ingerø.

4. Starter tidligere

Ifølge senterleder ved Strømmen Storsenter, Per Kristian Trøen, er januarsalget likevel spesielt.

- Januar er tradisjonelt en salgsperiode. Spesielt i motebransjen forventer kundene tilbud. Men nå begynner det store salget i romjulen og avsluttes tidligere, fordi butikkene skal i gang med nye kampanjer til Valentinsdag og morsdag, sier Trøen.

Han tror fjerde juledag blir deres viktigste handledag i år. I Storbritannia startet det såkalte januarsalget allerede 19. desember, ifølge BBC . Dagen fikk tilnavnet «panic saturday» som en oppfølger til «black friday».

5. Misforstår prisene

Selv om forbrukerne nå kan sammenlikne priser og produkter på nettet i ro og mak, forsvinner ikke effekten av sesongsalg.

- Hvis det ikke fungerte, ville jo ikke butikkene fortsatt med det, sier Håvard Hansen,  professor ved Handelshøgskolen ved Universitetet i Stavanger. Han har forsket på forbrukeratferd og økonomisk psykologi, og forklarer at mange gjør feilslutninger fordi de ikke vet hva varen egentlig bør koste.

- Man sammenligner gjerne på tvers av butikker. Men kjedene har ofte spesialtilpassede produkter, og prisene er derfor ikke alltid direkte sammenlignbare, forklarer Hansen.

En annen feil mange gjør, er å se tilbake i tid. Dersom en TV koster mindre enn den forrige TV-en man kjøpte virker det som et kupp, selv om prisene på teknologivarer har falt generelt.

6. Triksene virker fortsatt

Forskningen viser at vi blir lokket av store tall. For eksempel virker 24 måneders garanti bedre enn to år, viser en undersøkelse fra Universitetet i Oxford. Prosent-rabatter har også stor effekt, uansett om før-prisen kanskje var i høyeste laget. Og selv om tre for to egentlig tilsvarer et avslag på 33 prosent, er følelsen av å få noe gratis uslåelig.

- Ordet gratis er et av de sterkeste virkemidlene innen markedsføring. Da går folk mann av huse, og det er en grunn til at det har vært forbudt å kalle noe gratis når kunden faktisk må betale for å få det, sier Håvard Hansen.

Selv om du får et slips «på kjøpet», kan det nemlig ikke kalles gratis så lenge det fordrer at du kjøper en skjorte.

7. Det gamle skal ut

- Januarsalget oppfattes fremdeles som noe spesielt. Kundene opplever det som om hele butikken kommer på tilbud, ikke bare enkelte varer. Men det er jo ikke alltid tilfelle, butikkene vil nok først og fremst kvitte seg med fjorårsvarer, sier Håvard Hansen.

Det er likevel mulig å gjøre noen kupp i januar om man planlegger godt.

- Ulike bransjer har ulike strategier. Elektronikkbransjen har tilbud nesten hver uke, men i januar skal fjorårets varer ut. Klesbutikkene har som oftest lager i selve butikken, og da sier det seg selv at de må rydde plass til nye varer på slutten av sesongen. Det er bedre å selge til nedsatt pris, enn ikke å få solgt i det hele tatt, sier Randi Lavik.

Til slutt: Ekspertenes tips

•Sjekk priser på nettet. Prissammenligningssider er et nyttig verktøy, også til å finne ut hvilket prisnivå varen vanligvis ligger på.

•Salg er også sesongen for mersalg. Se opp for varer som ikke er nedsatt, eller selgere som vil overtale til å kjøpe en annen vare til full pris.

•Bruk gavekort så fort som mulig, da er sjansen mindre for at de blir liggende over utløpsdato. Med mindre annet er oppgitt, skal de gjelde i tre år.

•Tenk på hvor mye du bruker, ikke hvor mye du sparer på å handle på salg.