Da Audi lanserte sin lille A2, var det som et direkte svar på suksessen erkerival Mercedes hadde opplevd med sin A-klasse. Audi tok imidlertid konseptet litt lenger, idet hele A2-karosseriet er bygd i aluminium. Rustfrihet, lav vekt og forbruk er resultatet, men dessverre også høy pris og det faktum at kun svært få verksteder kan reparere skader. Kvalitetsmessig er A2 imidlertid overlegen Mercedes A-klasse. I tyske TÜVs rapport fra 2004 gikk Audi A2 helt til topps blant alle bilmodeller, mens A-klasse havnet på 72. plass. Dette til tross ble aldri A2 noen salgssuksess sammenlignet med konkurrenten. Bare 800 biler ble solgt i Norge de knapt fem årene A2 var i salg.

Skiller seg ut

A2 skiller seg fra mengden, og vekker faktisk en viss oppmerksomhet på veien. Den har presis styring og kontakte og forutsigbare kjøreegenskaper. Også bak rattet er det fryd og gammen, med god ergonomi, gode seter og høy kvalitetsfølelse. Plassforholdene både i kupé og bagasjerom er svært gode, den ytre størrelsen (3,8 meter) tatt i betraktning. A2 er i utgangspunktet registrert for 4 personer, men kunne mot pristillegg også leveres som 5-seter. Baksetene kan slåes ned, og ved behov tas helt ut. Dobbelt bagasjeromsgulv kunne leveres som ekstrautstyr. Også reservehjul kostet ekstra, som standard fulgte det med et nødreparasjons-sett. A2 har for øvrig ikke vanlig panser, men en liten inspeksjonsluke i grillen som gir tilgang til peiling av olje, påfyll av spylervæske etc. Panseret må ved behov skrues av og legges ved siden av bilen. Ikke spesielt praktisk. A2 ble kun levert i én karosserivariant. 5 motorer, hvorav 3 med diesel, sto på programmet. Mest solgt var 1,4/75 hk bensin, med dieselutgaven med samme ytelser som en god nr. 2. En sporty 110 hk bensin og en ribbet 1,2 TDI/61 hk diesel, som skulle nøye seg med 0,3 liter diesel pr. mil, sto også på programmet.

Blandet kundetilfredshet

I NAFs kundeundersøkelse AutoIndex opplyser Audi-eierne at de er ganske fornøyde med bilene sine. Forhandlertilfredsheten er imidlertid ikke like god. Deleprisene er høyere enn snittet, det gjelder også bruktprisene. På veien viser NAFs statistikker at Audi har litt færre nødstopp enn gjennomsnittsbilen. Hvilke feil skal du så se etter i jakten på en brukt A2? Som nevnt er A2 en svært solid bil, uten alvorlige gjengangerfeil. Det rapporteres om enkelte problemer med den automatiske girkassen i 1,2 TDI-modellen. Også problemer med åpningsmekanismen for det soltaket Open Sky (ekstrautstyr) og uriktige feilmeldinger i dashbordet nevnes. Enkelte feil med de elektriske vindusheisene rapporteres også. Det er det hele.

Liten og sikker

Til tross for sin beskjedne størrelse, er Audi A2 en sikker bil. I Euro NCAPs kollisjonstest fikk den 26 poeng og fire stjerner da den ble testet i 2002. ABS-bremser, fire kollisjonsputer og antispinn/antiskrens ESP var standard. Sidekollisjonsgardin kunne leveres som ekstrautstyr. Brukte Audi A2 finner du fra om lag 100 000 kroner og oppover. Biler uten klimaanlegg ligger 8-11 000 lavere i pris enn biler med dette utstyret.

Liten men praktisk: Bak Audi A2s spesielle aluminiumskarosseri skjuler det seg en overraskende rommelig småbil. Foto: nn
Rommelig: Bagasjerommet er rommelig, og baksetet kan ved behov slåes ned eller tas helt ut av bilen. Testbilen hadde dobbelt bagasjeromsgulv (ekstrautstyr). Foto: nn
God plass: I baksetet er det overraskende god plass til både ben og hode. Foto: sb
Høy kvalitet: Bak rattet er det på vanlig Audi-maner høy kvalitetsfølelse og god ergonomi som råder. Foto: sb
Sitter fast: Panseret på Audi A2 sitter fast og må skrues av. Bak inspeksjonsluken i grillen finner du imidlertid de mest vanlige servicepunktene. Foto: nn