Med særpreget design og spenstige motorer har Alfa 166 siden 1999
vært et alternativ for kjøpere i «Audi A6-klassen». Italienske
biler har ikke det beste rykte i Norge. Sammen med et noe
spinkelt forhandlernett betyr det at det ikke ruller så veldig
mange 166 rundt på våre veier. Markedets skepsis bygger
imidlertid på gamle synder, for de siste årene har italienske
biler fått et jevnt godt kvalitetsnivå.
På veien er 166 i god Alfa-tradisjon både komfortabel og
sportslig. Selv om den trekker på forhjulene, elsker 166 svingete
veier. Designet vekker fortsatt en viss oppsikt fra
forbipasserende, og i den rommelige kupeen har man det godt i
store, gode skinnseter. Utstyrsnivået er omfattende. Testbilen
virket bra sammenskrudd, men 166 gir likevel ikke samme gedigne
inntrykk som sine tyske konkurrenter. Oversikten ved rygging er
minimal på grunn av den høye hekken, og mangelen på
beskyttelseslister gjør bilen utsatt for riper.
Alfa 166 leveres kun som firedørs sedan. Inntil nylig hadde man i
Norge kun to motoralternativer å velge mellom: en to-liter Twin
Spark på 155 hk, og en 2,5 (senere 3,0 liter) V6 med 190/220 hk.
Fra i år er også en 2,4 liters turbodiesel på 150 hk tilgjengelig
i Norge. Alle motorene gir et bra fraspark. Som italienske biler
flest elsker 166 turtall, og fra om lag 4000 o/min og oppover er
motorlyden rene musikken for en bilentusiast.
Varierende kvalitet
Kunderapporter og tester fra utlandet viser at eierne jevnt over
er godt fornøyde med 166. Kvaliteten varierer derimot en del fra
eksemplar til eksemplar, noe som tyder på ujevn produksjon. Det
er først og fremst elektronikken som kan skape problemer. Ustabil
sentrallås, klimaanlegg og startsperre er gjengangere. Det samme
er varsellamper som lyser uten grunn. Oljelekkasjer fra motoren
rapporteres også. Det er viktig å følge opp bytte av
registerreim. V6-utgavene har sågar to reimer. Alfa foreskriver
bytte hvert tredje år eller hver 80 000 km, men rapporter fra
utlandet sier at reimen bør byttes hver 60 000 km for å unngå
problemer. På testbilen (2,5 V6) var den byttet allerede ved 45
000 km, noe som er uvanlig.
Betegnelsen Twin Spark (TS) bruker Alfa Romeo på det særegne
tenningssystemet med to tennplugger og egne tennspoler til hver
sylinder. Dette skal ifølge Alfa gi raskere og bedre forbrenning.
NAFs rapporter tyder på at systemet også kan være en medvirkende
årsak til at denne motorenes virkemåte (gjelder 2,0/155 hk) ikke
er så stabil som hos konkurrentene.
Prisgunstig
Alfa 166 er ikke kollisjonstestet av Euro NCAP. Fire
kollisjonsputer (passasjerputen foran kan kobles ut med nøkkel)
og ABS-bremser er standard. I 2003 fikk bilen en teknisk og
designmessig oppgradering (ny front), i den forbindelse ble også
sidekollisjonsgardin og antiskrens ESP standard.
Brukte 166 finner du fra om lag 150 000 kroner og oppover.
Billigste nye koster i dag 565 000 kroner. Det gjør Alfa 166 til
et svært gunstig kjøp sammenlignet med konkurrentene. Lettsolgt
er den likevel ikke, testbilen har vært til salgs i nesten ett
år.