Med særpreget design og spenstige motorer har Alfa 166 siden 1999

vært et alternativ for kjøpere i «Audi A6-klassen». Italienske

biler har ikke det beste rykte i Norge. Sammen med et noe

spinkelt forhandlernett betyr det at det ikke ruller så veldig

mange 166 rundt på våre veier. Markedets skepsis bygger

imidlertid på gamle synder, for de siste årene har italienske

biler fått et jevnt godt kvalitetsnivå.

På veien er 166 i god Alfa-tradisjon både komfortabel og

sportslig. Selv om den trekker på forhjulene, elsker 166 svingete

veier. Designet vekker fortsatt en viss oppsikt fra

forbipasserende, og i den rommelige kupeen har man det godt i

store, gode skinnseter. Utstyrsnivået er omfattende. Testbilen

virket bra sammenskrudd, men 166 gir likevel ikke samme gedigne

inntrykk som sine tyske konkurrenter. Oversikten ved rygging er

minimal på grunn av den høye hekken, og mangelen på

beskyttelseslister gjør bilen utsatt for riper.

Alfa 166 leveres kun som firedørs sedan. Inntil nylig hadde man i

Norge kun to motoralternativer å velge mellom: en to-liter Twin

Spark på 155 hk, og en 2,5 (senere 3,0 liter) V6 med 190/220 hk.

Fra i år er også en 2,4 liters turbodiesel på 150 hk tilgjengelig

i Norge. Alle motorene gir et bra fraspark. Som italienske biler

flest elsker 166 turtall, og fra om lag 4000 o/min og oppover er

motorlyden rene musikken for en bilentusiast.

Varierende kvalitet

Kunderapporter og tester fra utlandet viser at eierne jevnt over

er godt fornøyde med 166. Kvaliteten varierer derimot en del fra

eksemplar til eksemplar, noe som tyder på ujevn produksjon. Det

er først og fremst elektronikken som kan skape problemer. Ustabil

sentrallås, klimaanlegg og startsperre er gjengangere. Det samme

er varsellamper som lyser uten grunn. Oljelekkasjer fra motoren

rapporteres også. Det er viktig å følge opp bytte av

registerreim. V6-utgavene har sågar to reimer. Alfa foreskriver

bytte hvert tredje år eller hver 80 000 km, men rapporter fra

utlandet sier at reimen bør byttes hver 60 000 km for å unngå

problemer. På testbilen (2,5 V6) var den byttet allerede ved 45

000 km, noe som er uvanlig.

Betegnelsen Twin Spark (TS) bruker Alfa Romeo på det særegne

tenningssystemet med to tennplugger og egne tennspoler til hver

sylinder. Dette skal ifølge Alfa gi raskere og bedre forbrenning.

NAFs rapporter tyder på at systemet også kan være en medvirkende

årsak til at denne motorenes virkemåte (gjelder 2,0/155 hk) ikke

er så stabil som hos konkurrentene.

Prisgunstig

Alfa 166 er ikke kollisjonstestet av Euro NCAP. Fire

kollisjonsputer (passasjerputen foran kan kobles ut med nøkkel)

og ABS-bremser er standard. I 2003 fikk bilen en teknisk og

designmessig oppgradering (ny front), i den forbindelse ble også

sidekollisjonsgardin og antiskrens ESP standard.

Brukte 166 finner du fra om lag 150 000 kroner og oppover.

Billigste nye koster i dag 565 000 kroner. Det gjør Alfa 166 til

et svært gunstig kjøp sammenlignet med konkurrentene. Lettsolgt

er den likevel ikke, testbilen har vært til salgs i nesten ett

år.

Spreke linjer: Lekre linjer, spreke motorer og gunstige priser gjør Alfa 166 til et spennende bruktbilkjøp. Foto: bb
Elegante former: Fine former også bak rattet, Her er det lett å finne seg til rette. Foto: JON STEINAR BJØRGUM
Luksus: God plass og deilige skinnseter gjør Alfa 166 til en behagelig turbil også for passasjerene. Foto: JON STEINAR BJØRGUM
Sprek og lekker: Gjennomført design også under panseret. Så lekker kan en motor se ut. Foto: nn