• Denne saken er en del av serien «Unge ledere under 40». Har du tips til personer vi bør omtale? Tips oss på redaksjon@steinkjer24.no.

_____________________________

Steinkjer Vaskeri er opprinnelig en familiebedrift med røtter helt tilbake til 1945, som har holdt til i de samme lokalene i Strandveien siden 1962.

For to år siden kjøpte Jeanette Johansen (38) bedriften, ettersom det ikke var noen i familien som kunne tenke seg å ta over.

Når du går inn døra på Steinkjer Vaskeri, er det stor sjanse for at du møter på Jeanette. Foto: LEIF ARNE HOLME

Hun hadde jobbet der siden 2017, så hun var veldig godt kjent med stedet.

– I de tre årene jeg var ansatt, så jeg masse potensial, med mange ting som kunne gjøres.

– Så da det ble aktuelt å ta over, var noe jeg virkelig hadde lyst til, sier hun.

Viktig å gjøre bedriften mye mer synlig

Synligheten var blant det hun mente var aller viktigst å gjøre noe med, så dermed var dette det første hun tok tak i.

– Det aller første jeg gjorde, var å opprette en Facebook-side.

Og ikke bare var bedriften fraværende på nettet – det var også altfor få som kjente til dem og hvilke tjenester de kunne tilby.

Da folk hadde hjemmekontor, var det mange som la merke til at teppene hjemme var skitne. Foto: LEIF ARNE HOLME
Foto: LEIF ARNE HOLME

Hun begynte derfor å selge seg inn hos potensielle bedriftskunder.

Dette førte til at kundeporteføljen ble adskillig større.

– Mange av dem jeg ringte, benyttet seg av nasjonale firma til vask av arbeidsklær eller rens av matter til inngangsparti. De visste ikke at vi kunne påta oss dette, forteller hun.

Det viste seg at mange ble glade over å høre at det fantes en lokal aktør, så dermed vokste antall kunder ganske raskt.

Utvidet dekningsområdet

Jeanette sier at hun har fått veldig god hjelp fra Steinkjer Næringsforum og fra T:Lab til å bli en god selger.

De har dessuten hjulpet med utvikling av bedriften, blant annet med å utvide det geografiske området, noe som er veldig fruktbart når de nærmeste vaskeriene ligger i Levanger, Flatanger og Namsos.

Foto: LEIF ARNE HOLME

Nå kjører hun og de ansatte til kundebedrifter i Folla, Snåsa, Inderøy og Verdal for å hente og levere arbeidstøy og matter.

I tillegg har hun etablert hentepunkter på Inderøy og på Snåsa, sånn at privatpersoner der slipper å måtte kjøre til Steinkjer for å få renset klærne sine.

Og hjemmesider kom på plass rett før jul.

Lang erfaring fra serviceyrker

Jeanette kommer opprinnelig fra Trondheim, men har bodd på Steinkjer i hele sitt yrkesaktive liv.

Etter utdannelse innen hotell- og restaurantfag i Bergen, flyttet hun til Steinkjer på grunn av kjærligheten.

Hun har vært servitør og resepsjonist på Tingvold i nesten ti år, butikkmedarbeider hos Europris og tannlegesekretær hos Tannlegene Kvaran, før hun i 2017 altså begynte på Steinkjer Vaskeri, som hun så tok over i 2020.

Her har hun to ansatte.

Viktig å lytte til ansatte

Jeanette har ingen ledererfaring fra før, men hun har lært mye om det å bli en god leder av Steinkjer Næringsforum og T: Lab.

Hun har dessuten lært en god del av å ha hatt mange sjefer selv.

– Det å respektere de ansatte og lytte til det de har å si, synes jeg er veldig viktig. Det har jeg opplevd at ikke har blitt gjort.

– Når du føler at sjefen ikke respekterer deg, da trives du ikke på jobb, understreker hun.

Foto: LEIF ARNE HOLME

Hun er ellers opptatt av å ha en god dialog med de ansatte.

– Hvis det er et eller annet, tar vi det med en gang. Det viser seg som regel at vi er enige, sier hun og smiler.

– Jeg har også lært at man må være bestemt – det er viktig det også. Det er en balansegang der, som jeg fortsatt holder på å lære, legger hun til.

Økte antall bedriftskunder

Jeanette tok over vaskeriet tre uker etter at landet stengte ned i mars 2020.

De er imidlertid ikke blant de bedriftene som ble hardest rammet av pandemien.

Selv om folk nesten ikke hadde behov for å få renset klær da landet var nedstengt, tok firmaet igjen mye av nedgangen gjennom at de erobret en mye større andel av bedriftsmarkedet.

– Vi tok det ikke helt igjen, men delvis.

– Jeg trodde det skulle gå veldig mye verre, sier hun.

Jeanette har måttet kjøpe inn to nye maskiner på grunn av den økende oppdragsmengden. Foto: LEIF ARNE HOLME

Skal i gang med digitalisering

Med flere kunder, følger innkjøp av utstyr. Vaskeriet har nettopp anskaffet to nye maskiner, og de venter på en ny bil som skal komme snart, ettersom det ikke er nok med bare én lenger.

– Har du flere planer for vaskeriet fremover?

– Mange planer, sier hun og ler.

Men før hun kan begynne å realisere disse, er det en viktig moderniseringsoppgave som gjenstår.

Bedriften mangler nemlig datasystemer. Alt foregår på papir, på «gamlemåten», noe som jo er veldig tungvint.

– Jeg må jo få digitalisert driften.

– Blant annet vil jeg at når ting er klare til å hentes, så sendes det ut SMS automatisk, avslutter vaskerieieren.