Den samlede nedgangen årene før var på 12 prosent, opplyser foreningen i en pressemelding.

– Det virker som trenden har snudd. Ølet har gjort inntog på fine restauranter og middagsbord, og mange ønsker drikker med mindre alkohol enn vin, sier direktør Petter Nome. Det siste kan være en medvirkende årsak til at alkoholfrie og svake ølsorter øker mer.

– Alkoholfritt øl og lettøl øker med henholdsvis 5,7 og 5,1 prosent, sier Nome, som mener dette tyder på at mange vil ha smaken, men ikke alkoholen. Han tror dette kan ha sammenheng med økt oppmerksomhet om helse.

Bryggeriforeningen mener potensialet for disse øltypene er stort, men ønsker å fjerne dagens forbud mot å reklamere for alkoholfritt øl og bruke de kjente bryggerinavnene i markedsføringen.

Nye, små bryggerier står for en god del av veksten; i denne gruppen økte salget med 36,8 prosent i fjor.