Runde, glade former og et futuristisk interiør gjorde Toyota Yaris langt mer populær enn sin forgjenger Starlet. Mer enn 20 000 Yaris er solgt siden introduksjonen i 1999. Den er også svært ettertraktet som bruktbil, noe som gjør verditapet lavt. Det er lett å forstå hvorfor Yaris er så populær. Bilen er liten utenpå, men overraskende rommelig innvendig. God takhøyde, store vinduer og et baksete som kan reguleres i lengderetning bidrar til det. Faktisk sitter to voksne helt greit i baksetet. Bagasjerommet er naturlig nok lite, men baksetet kan felles ned.

God kvalitet

Dashbordet kan med sine digitale instrumenter plassert i midten kanskje virke litt rotete, men i praksis fungerer det utmerket. Friske farger bidrar også til trivsel bak rattet. Det er godt med oppbevaringsrom i kupeen. En særegenhet er det for øvrig at kun førersetet har setevarme. På veien er Yaris stødig, med bra støydemping og god komfort. Den opplevde kvaliteten er god. Yaris ble levert som 3 eller 5 dørs kombi, eller som stasjonsvogn/varebil med tilnavnet Verso. Motorene på 1.0/68 hk og 1,3/86 hk høres kanskje spinkle ut, men faktum er at selv minstemann fint greier å dra den 850 kg tunge Yaris rundt i bytrafikken. Mer motor finner du i 1,5/106 hk T-sport, som ble introdusert i 2001. Diesel kom først i 2003.

Høy kundetilfredshet

NAFs kundeundersøkelse viser at Toyota-eierne er svært godt fornøyd med bilene sine. Også forhandlerne får gode skussmål. Bruktverdien er god, deleprisene på gjennomsnittlig nivå, og veihjelpstatistikken viser at det er svært sjelden en Toyota trenger assistanse. Er det så ingen feil du skal være på vakt for i jakten på en brukt Yaris?NAFs statistikk anmerker bare litt feil med parkbrems samt ladetilstand på batteriet. Rapporter fra tyske ADAC viser derimot at Yaris har noen flere svake punkter. Girkassen er et svakt punkt på 1999 og 2000-modellene, deretter kom det forbedringer. Toyotas avanserte ventilstyring og luftmengdemåleren er også verd en sjekk - også dette gjelder i hovedsak de to første årgangene. Fukt i tenningssystemet, gravrust i vognbunnen, knirking i det store dashbordet og unøyaktig tankmåler er andre punkter som anmerkes. Og ADACs veihjelpstatistikk viser faktisk at Yaris oftere har nødstopp enn Audi A2 og Mercedes-Benz A-klasse.

God sikkerhet

I Euro NCAP kollisjonstest har Yaris fire gode stjerner. Fire kollisjonsputer ble standard fra høsten 1999. ABS-bremser var standard på alle versjoner unntatt 1,0/68 hk i utstyrsnivå Vega. Antiskrens ESP finnes ikke. Yaris gjennomgikk en mindre teknisk og designmessig oppgradering i 2003. Brukte Yaris finner du fra om lag 80 000 kroner og oppover. Som alltid er biler med aircondition mest ettertraktet. Automatgir koster 6-10 000 kroner ekstra, mens den halvautomatiske clutchen som kunne leveres faktisk fører til et lite fratrekk i prisen. Det samme gjelder 3 dørs-utgaven.

Liten og populær: Artig design kombinert med god kvalitet gjør Yaris til en ettertraktet bruktbil. Foto: Bjørgum
Lite: Bagasjerommet i Yaris er lite, til tross for regulerbart baksete. Foto: Bjørgum
Overraskende stort: Baksetet kan reguleres i lengderetning. I bakerste stilling gir det overraskende god plass. Foto: Bjørgum
Uvant: Alle instrumentene er samlet på midten av dashbordet. Det fungerer upåklagelig. Foto: Bjørgum
Kjapp nok: 1 liters motorvolum og 68 hk er nok til å flytte 850 kg Yaris effektivt rundt i bytrafikken. Foto: Bjørgum