Da Ford under bilutstillingen i Genève våren 1998 viste Ford Escorts etterfølger Focus, gikk det et gisp gjennom forsamlingen. Selv den ellers så blaserte motorjournalist Jeremy Clarkson i BBCs «Top Gear» gikk nesten av hengslene i begeistring. Focus var den første Ford som ble tegnet etter fabrikkens designspråk «New Edge», og både ut- og innvendig skiller den seg fra konkurrentene. Focus har også kjøreegenskaper som matcher det sporty designet, og er fortsatt i 2006 en nytelse på svingete veier. Om lag 17 000 Focus av første generasjon ruller i dag rundt på norske veier. Kombi med tre eller fem dører, firedørs sedan og femdørs stasjonsvogn sto på programmet. Mest solgt var Focus med bensinmotor på 1,6 liter/100 HK i utstyrsnivå «Trend». 100 HK gjør den ikke til noen familieracer, men motoren er velavstemt og holder for de fleste. Fram til 2002 var kun én dieselvariant tilgjengelig, en 1,8 liter/90 hk med turbo. Fra 2002 ble dieselutvalget utvidet med nye common rail-motorer.Focus er rommelig og praktisk, og gir et godt kvalitetsinntrykk. Vår snart seks år gamle testbil føltes med sine 113 000 km på telleren nesten som ny.

Gjennomsnittlig

NAFs kundeundersøkelse viser at Ford-eierne generelt ikke er spesielt godt fornøyd med bilene sine. Kvaliteten har vært varierende, men Focus har vist seg å holde et jevnt høyt kvalitetsnivå. Forhandlertilfredsheten ligger under gjennomsnittet. Deleprisene er forholdsvis lave, bruktverdien gjennomsnittlig god. Veihjelpsstatistikken viser at Ford-bilene har færre nødstopp enn gjennomsnittsbilen.NAFs rapporter viser også at Focus ikke er belemret med særlig mange gjengangerfeil. Rust har vært et problem for Ford de siste årene. På Focus har kantrust i dørene vært gjengangeren. Merkeverkstedene har imidlertid hatt kampanjer hvor de kostnadsfritt har byttet dørene på utsatte biler i forbindelse med service. Verdt å sjekke nærmere dersom bilen du ser på, ikke har stempel fra merkeverksted i serviceboka. NAF anmerker ellers feil med stabilisatorstag og forstilling, samt litt problemer med lav ladespenning og batteri. Disse feilene hadde ikke testbilen. Ifølge rapporter fra Tyskland har dieselmotorene ofte problemer med turboladeren, samt sprekker i sylindertoppen. På modeller eldre enn 2002 anbefales det å sjekke den hydrauliske clutchen for lekkasje. Ellers er det lite å være på vakt for.

Bra sikkerhet

I Euro NCAP kollisjonstest har Focus fire solide stjerner. Fire kollisjonsputer og ABS-bremser er standard på alle versjoner. Antiskrens ESP ble tilgjengelig som ekstrautstyr i forbindelse med en mindre teknisk- og designmessig oppgradering høsten 2001.Brukte Focus finner du fra om lag 100 000 kroner. Tredørs kombi og firedørs sedan ligger lavere i pris enn femdørs kombi og stasjonsvogn. De fleste Focus har aircondition, biler uten ligger 8-13 000 kroner lavere i pris.

Praktisk og sporty: Ford Focus er en praktisk familiebil med få feil og svært gode veiegenskaper. Foto: Bjørgum
Mange linjer: Fords designspråk «New edge» preger også dashbordet i Focus. God oversikt og fin betjening er det like fullt. Foto: Bjørgum
Stort: Bagasjerommet i Focus stasjonsvogn er praktisk, og stort nok for en liten familie. Foto: Bjørgum
Problemområde: NAFs statistikk angir forstilling og stabstag som et av få problemområder for Focus. Foto: Bjørgum