- Vi hadde et svært krevende år i 2017, med en halvering av bilsalget i forhold til 2016, sier daglig leder Bjørn Krogstad i Strandveien Auto til Adresseavisen.

Mazda- og Porsche-forhandleren som har sin hovedvirksomheten på Tunga i Trondheim, fikk i fjor et underskudd før skatt på 4,9 millioner kroner, viser årsregnskapet.

I tillegg til sviktende Mazda-salg, måtte forhandleren også skrive ned verdien på delelageret med 2,7 millioner kroner, etter at det i fjor høst ble oppdaget en feil i prissettingen.

Uten el

- Mazda mangler for øyeblikket modeller med elektriske drivlinjer, hvilket gjør at vi ikke kan konkurrere i den aller største delen av bilmarkedet, sier Krogstad.

Forhandlerens inntekter økte likevel fra 230 millioner kroner i 2016 til 231 millioner i 2017. Porsche-salget økte, men ikke nok til å kompensere for nedgangen i Mazda-salget. Krogstad sier at lønn og øvrige kostnader økte med drøyt to millioner kroner, noe som utgjorde det vesentlige av det øvrige underskuddet.

- De mest populære bilene fra Porsche i fjor var ladbare hybrider av modellene Cayenne og Panamera, men også sportsbilsalget har økt noe, sier Krogstad.

Slutter med Porsche

Porsche-salget vil likevel bare hjelpe dem frem til slutten av sommeren i år. I slutten av mai ble det kjent at de har solgt Porsche Center Trondheim til Porsche-forhandleren i Bergen, som overtar det fra 1. september.

Strandveien Auto har solgt de tyske bilene siden 2013, og Krogstad sier at det er økonomiske årsaker til at de selger Porsche-virksomheten.

- Porsche er et eksklusivt bilmerke som krever frittstående anlegg uten innblanding av andre bilmerker, og på sikt hadde vi planlagt å etablere et Porsche Center som kunne stå på egne ben. Men kravene til et slikt senter er så store, og investeringene så høye, at når tilbudet fra Bergen kom var det bedre for oss å selge og satse på den øvrige virksomheten, sier han.

Det nye Porsche Center Trondheim skal etablere et frittstående Porsche-anlegg, men inntil det er ferdig skal de fortsatt være leietakere i lokalene på Tunga i to-tre år fremover, ifølge Krogstad. Han sier også at salget av Porsche Center Trondheim vil føre til et bedre økonomisk resultat i 2018 enn i fjor.

Alternativer

Han sier at Mazda har varslet både ladbare hybrider og elektriske modeller fra 2019. I tillegg vil de se seg om etter nye merker i tillegg, når Porsche-arealet blir ledig.

Etter oppkjøp i fjor har Strandveien Auto avdelinger i Stjørdal og Verdal, som begge selger koreanske Hyundai. Forhandleren solgte også Hyundai i Trondheim inntil for få år siden.

- Slik som det ser ut nå har vi to-tre år på oss å vurdere alternative merker i lokalene våre. Selv om vi selger Hyundai i Stjørdal og Verdal, så er det ikke noen automatikk i at det blir dem, sier Krogstad.

Strandveien Auto eies fortsatt av Bjørn Krogstads far, gründeren Leif Krogstad.