Da Honda CR-V («Compact Recreational Vehicle») kom på markedet sommeren 1997 var den sammen med Toyota RAV-4 den første såkalte SUV med firehjulstrekk i mellomklassen. Det gjorde den straks populær i vinterlandet Norge. Nesten 1900 CR-V rullet ut på norske veier i rekordåret 1998. Deretter begynte konkurransen fra nyankomne konkurrenter å melde seg, og salget ble halvert fra 1998 til 1999. Det tok seg ikke opp igjen før en ny generasjon CR-V ble lansert i 2002. Likevel ruller nesten 7.500 CR-V av første generasjon på norske veier.Utvalget av brukte CR-V er ikke stort, noe som tyder på at eierne beholder bilene sine lenge. Det er lett å forstå hvorfor mange faller for CR-V, som er høy, oversiktlig og praktisk fra A til Å. Kupeen er romslig og full av smarte oppbevaringsrom og løsninger. Selv om det merkes på materialvalgene at CR-V begynner å få noen år på baken, gir den et knirkefritt og bunnsolid inntrykk.

På veien føles ikke CR-V som en typisk Honda, for bilen ser langt sportsligere ut enn den oppleves. Testbilen var i tillegg utstyrt med rattbetjent automatgir, som ytterligere reduserer sportsligheten. Komfortabelt er det derimot, og en forholdsvis høy andel CR-V ble solgt med automat. Legg merke til at automat-utgaven bare kan trekke 1200 kg tilhenger, mens den manuelle utgaven drar 300 kg ekstra. CR-V ble fra starten av kun levert med en motor, en 2 liter bensin med 128 hk. Motoren passer bilen bra, og gir nok krefter til at CR-V føles frisk å kjøre. I forbindelse med en liten oppgradering i 1999 kom det også en utgave med 147 spreke hester. En ny 127 hk motor erstattet da den «gamle» 128 hk-utgaven.

Ikke mye feil

Feil med ladetilstand og batteri, samt bakre stabilisatorstag er typiske feil på CR-V. NAF har også merket seg at gummiforingene på nedre bærearm i hjulopphenget lett morkner, og at det kan være slakke i tannstangstyringen. Det hadde ikke vår testbil. Regnvann trenger dessuten lett inn gjennom fordørene, noe som på testbilen hadde ført til rustdannelser ved setefestene på begge sider. Ved rask akselerasjon fra stillestående kan det oppstå en kraftig hvinelyd fra bakakselen. Dette skyldes at oljen i viskoskoblingen som driver bakhjulene ikke klarer å absorbere kondensen raskt nok. Honda har senere endret oljetype for å eliminere dette problemet. Firehjulsdrift-systemet er ellers vedlikeholdsfritt.

Sjelden driftsstopp

NAFs veistatistikk viser at det er svært sjelden at en Honda trenger assistanse. Forhandlertilfredsheten blant kundene er på gjennomsnittlig nivå, det samme er bruktverdi og delepriser. Når det gjelder sikkerhet, er første generasjon CR-V ikke testet av EuroNCAP. Av sikkerhetsutstyr er bare to kollisjonsputer på plass, og ABS-bremser var først standard bare på øverste utstyrsnivå. Flere av konkurrentene lå foran Honda på dette punktet.

Kun to modeller

Modellutvalget for CR-V er enkelt. Kun én motor og to utstyrnivå med de enkle betegnelsene A og B. Høsten 1999 ble CR-V oppgradert med nye støtfangere og forseter, samt at en ny og sterkere motor kom til. ABS-bremser ble også standard på A-utgaven.

CR-V ble i tillegg levert som toseters varebil på grønne skilt fra 1998-2001. En brukt CR-V personbil fra 1997 med rundt 100000 kilometer kan du finne fra omlag 180000 kroner. Det betyr at CR-V holder seg godt i pris. Har den ikke airondition må du trekke fra omlag 10 000 kroner, mens automatgir gir et tillegg på 8-12000.

 Adresseavisen har tidligere testet: Volkwagen Golf IV: 6.oktober 2004 Toyota Avensis: 27.oktober 2004Mercedes E-klasse: 17.november 004Ønsker du kopi av tidligere  BRUKTBILtester, send en mail til:  motor@adresseavisen.no

bildesignatur

Foto: JON STEINAR BJØRGUM

bildetekst1

Passe sprek:  2 literen på 128 hestekrefter er passe sprek og gjør en bra jobb i Honda CR-V. 

bildetekst

Populær: Honda CR-V er en populær og etterspur bruktbil. Den har i tillegg få gjengangerfeil.

bildetekst

Pass på: Slakke i stabilisatorstagene bak er en av få svakheter på Honda CR-V.

bildetekst

Siver inn: Regnvagnn siver lett inn gjennom dørene, og kan som på vår testbil føre til at setefestene ruster.

bildetekst

Enkelt: Dahsbordet i Honda CR-V er ryddig og minimalistisk.

vignett

BRUKTBILtesten