Airhelp har det siste året sørget for at norske flypassasjerer har fått 25 millioner kroner i erstatning for forsinkelser, innstillinger og overbookinger.

Det er selskapet Airhelp som har sørget for erstatningsutbetalingene. Det USA-baserte foretaket har spesialisert seg på å fremme krav fra passasjerer mot flyselskaper, og har hatt eget kontor i Norge siden i fjor sommer.

Norge-sjef Erik Holland Haukebø er ikke overrasket over den store erstatningssummen allerede etter første driftsår:

– Beløpet ville ha vært langt høyere hvis alle som har blitt rammet av problemer på sine flyreiser hadde vært klar over sine rettigheter. Nordmenn har flere hundre millioner kroner til gode hos flyselskapene. De er bare ikke klar over det og at de har krav på kompensasjon i slike saker, sier Haukebø til Aftenposten.

Dette kan ikke flyselskapene skylde på

Utgangspunktet for erstatningspengene er EU-bestemmelsene om at reisende har krav på kompensasjon når det oppstår forsinkelser over tre timer, kanselleringer og overbookinger som flyselskapet selv er skyld i.

– I dag er det grovt sett bare forsinkelser og innstillinger på grunn av uvær og terror som er unntatt fra krav om å betale erstatning. Ferske rettsavgjørelser viser at flyselskapene veldig ofte ikke kan skylde på teknisk svikt eller andre akutte hendelser for å unndra seg erstatningskrav, sier han.

Haukebø sier at EU-reglene er mange og ofte meget kompliserte, og at det derfor er en relativt enkel sak for flyselskapene å unndra seg erstatningsplikt overfor passasjerer som ikke på forhånd kjenner reglene.

Får gjennom ni av ti krav

Derfor har Airhelp et helt kobbel av ansatte som har inngående kjennskap til hvilke saker som kan gi erstatning og hvilke som faller utenfor.

Det siste året har selskapet hjulpet 8.000 nordmenn med sine saker, og fått ut erstatninger på alt fra 2.500 kroner til 30.000 kroner. Om lag ni av ti krav blir akseptert. Selskapet har i mange tilfeller også fått gjennom krav som tidligere har vært avvist av flyselskapet.

– Det har nok sammenheng med at flyselskapene vet at vi kjenner reglene, og ikke fremmer krav som ikke kan sies å være innenfor regelverket. Derfor går det også stadig raskere å få en avgjørelse, sier Haukebø.

Slik vurderer han flyselskapene

Han opplyser at de fleste kravene i Norge retter seg mot SAS og Norwegian, og at dette er naturlig fordi disse to er store i sine hjemmemarkeder.

– Av disse to er det uten tvil SAS som er enklest å forholde seg til. Hos Norwegian tar det mer tid fordi det åpenbart sitter lenger inn for dem å skulle utbetale en erstatning, sier Haukebø.

Blant de andre selskapene Airhelp mener er vanskelig å forholde seg til er bl.a. russiske Aeroflot og sveitsiske Swissair. Derimot utmerker ofte utskjelte Ryanair seg på den positive siden.

Airhelp tar en provisjon på en fjerdedel av erstatningssummen i alle saker som ender med utbetaling. Derimot betaler kundene ingenting om sakene ender uten at krav blir innfridd.

– Når man hjelper så mange som vi gjør, så er det naturlig at noen synes det er urimelig med en fjerdedel. Det viktigste for Airhelp er at passasjerene får det de har krav på. Hvis man synes en fjerdedel er mye, kan man prøve seg på egenhånd først før man kontakter oss, sier han.

Norwegian: - Alle som har berettiget krav får kompensasjon

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian sier selskapet utebetaler store beløp hvert år til kunder som er blitt rammet av forsinkelser og kanselleringer.

Han avviser at Norwegian er vrang med å utbetale erstatninger, og mener Airhelps oppfatning av dem som vanskelige ikke er korrekt:

– Vi er kjent med denne rangeringen og den er basert på betalingsviljen til selskapene, uavhengig av om kunden har krav på kompensasjon eller ikke. Airhelp sender ofte uberettigede krav, som de trekker når de forstår at kunden ikke har krav på EU-kompensasjon. Vår klare praksis er at alle som har krav på kompensasjon får det. Det lønner seg ikke å bruke selskaper som Airhelp, for de skal ha en andel av kompensasjonen som vi uansett betaler til kunder som har krav på det, sier han.

Sandaker-Nielsen mener flykundene er meget godt dekket dersom det skulle oppstå problemer:

– Vi mener det er rimelig at vi dekker mat, drikke, hotell og transport ved lengre forsinkelser eller kanselleringer. Dersom vi skulle komme dit at vi må dekke tap og ekstra utgifter, samt betale kompensasjon ved tilfeller som er helt utenfor flyselskapets kontroll, mener vi det har gått for langt. Det kan ikke være slik at du betaler 299 kroner for flybilletten og skal ha nærmere 6000 kroner i kompensasjon hvis noe helt uforutsett skjer, sier han.