Mitsubishi og Volvo utviklet på 90-tallet en mellomklassebil sammen. Resultatet ble henholdsvis Carisma og Volvo S40. Bilene har samme grunnkonstruksjon, og ble bygget på samme fabrikk i Nederland. Ironisk nok var det en av verdens mest anonyme biler som fikk navnet Carisma. Det ble like fullt solgt over 12.000 nye Carisma i Norge, sikkert noe takket være Mitsubishis nybilgaranti på hele fem år. Den gjorde Carisma til et trygt kjøp, selv om kvaliteten er litt under vanlig Mitsubishi-standard . Faktisk viser NAFs statistikk at søstermodellen Volvo S/V40 har færre feil. Den opplevde kvaliteten er imidlertid god. Bilen føles godt sammenskrudd, og støydempingen er imponerende. Plassforholdene er også gode, noe som gjør Carisma til en flott familiebil.Carisma ble levert som femdørs kombikupe og firedørs sedan. Motorutvalget besto av to bensinvarianter på henholdsvis 1,6 og 1,8 liter. Minstemann holder for de fleste. Begge regnes som svært solide motorer. Diesel ble først tilgjengelig i 2001. I 1997 introduserte Mitsubishi en av verdens første direkteinnsprøytede bensinmotorer (1,8/125 hk), med betegnelsen GDi.

Noen svakheter

Til tross for gode ytelser og lavt forbruk, er det registrert noen svakheter med denne motoren. Det kan oppstå avleiringer rundt innsugingsventilene, slik at motorytelsen svekkes vesentlig. En kostbar demontering av sylindertoppen og manuell rengjøring av ventilene blir da følgen.NAFs kundeundersøkelse viser at Mitsubishi-eierne er forholdsvis godt fornøyd med bilene sine. Det er imidlertid forhandlerne som utmerker seg, eierne oppgir å være meget til svært godt fornøyd med servicen. Både delepriser og bruktverdi er ellers litt under gjennomsnittet. Veihjelpsstatistikken viser at det er svært sjelden en Mitsubishi trenger assistanse. Hvilke feil skal du så se etter? NAFs statistikk viser at feil med den manuelle girkassen, polsko/batterikabel, bærearmer og opphengskuler foran samt servostyringen er gjengangere på Carisma. Andre rapporter tyder på enkelte problemer med tenningslås og startsperre.

Bra sikkerhet

Testbilen hadde imidlertid ingen av disse feilene. Rust er heller ikke noe problem. Generelt regner NAF Carisma for å være en solid bil.Carisma fikk en teknisk og designmessig oppgradering i 1999. Fra da var også fire kollisjonsputer (tidligere to) og ABS-bremser standard. Carisma ble kollisjonstestet av Euro NCAP i 2001, og fikk da tre stjerner. Utstyrt med sidekollisjonsputer (som da var standard i Norge), ville Carisma som Volvo S40 fått fire stjerner. Svenske Folksams statistikk plasserer Carisma som 30 prosent sikrere enn gjennomsnittsbilen.Brukte Carisma finner du fra om lag 50 000 kroner (1996-modell) og oppover. Sedanutgaven ligger 4-8000 kroner lavere i pris enn kombikupeen. Carisma med aircondition ligger 10-15 000 høyere i pris enn biler uten.

Anonym: Få biler er så anonyme i designet som Mitsubishi Carisma. Den har imidlertid mange god egenskaper under skallet. Foto: Jon Steinar Bjørgum
Stort: Slår du ned det delte baksetet, får du et gedigent lasterom. Foto: Jon Steinar Bjørgum
Ryddig: Enklere og mer oversiktlig enn bak rattet i Carisma blir det nesten ikke. Foto: Jon Steinar Bjørgum
Sjekkes: Bærearmer og opphengkuler i forstillingen er et av punktene som bør sjekkes i en brukt Carisma. Foto: Jon Steinar Bjørgum
Ingen er feilfri: Litt kantrust kan oppstå på alle biler, også på den ellers svært godt rustbehandlede Carisma. Foto: Jon Steinar Bjørgum