Det kommer frem i det årlige konjunkturbarometeret som Sparebank 1 SMN legger frem på den årlige konferansen NæringsDriv i dag.

– Forklaringen er at regionen har et variert næringsliv som ikke er like avhengig av oljesektoren som man er i resten av landet, sier konserndirektør Vegard Helland i Sparebank 1 SMN.

Han trekker særlig frem teknologi-industrien og havbruksnæringen som to næringer som har en positiv utvikling.

Men langt fra alle i midtnorsk næringsliv har grunn til å smile, og aller verst står det til hos bedriftene innen varehandel.

God vekst

For selv om omsetningsveksten fra i fjor var på 4,7 prosent sammenlignet med året før, viser bakgrunnstallene at næringen sliter. Det til tross for at omsetningsveksten i midtnorsk varehandel var større enn veksten i resten av landet.

I gjennomsnitt satt hver butikk kun igjen med litt over tre kroner for hver hundrelapp man solgte for i 2013. Året før satt man igjen med én krone mer per hundrelapp.

Svak fortjeneste

Enda dystrere er det når man ser på bunnlinjene i sektoren. Den viser at hver tredje bedrift (34 prosent) gikk med underskudd i fjor. Et kraftig hopp fra de to foregående år. Da gikk ca 27 prosent av butikkene med underskudd.

– Man kan leve med underskudd i ett år eller to, men på sikt er ikke dette bærekraftig, kommenterer Helland.

Noe konjunkturbarometeret gir ham helt rett i, for det var varehandelen som hadde den største konkurshyppigheten i fjor. Det høye antall konkurser vises også igjen innenfor eiendomssektoren ved at stadig flere butikklokaler står tomme.

Tungt i Trondheim

Særlig varehandelen i Trondheim har det tungt. Ser man bort fra finanskriseåret 2008, må man hele ti år tilbake i tid for å finne en like svak vekst i byen.

Helland forklarer det med at man flere steder utenfor byen har fått gode alternativer.

– I Nord-Trøndelag har det de siste årene dukket opp flere attraktive butikker. Det har nok dempet handelslekkasjen til Sør-Trøndelag, sier Helland.

Men for alle aktører er netthandel den største konkurrenten. Den vokser raskere enn de fleste hadde spådd, og bare i årets ni første måneder har netthandel vokst med 18 prosent.

– Flere kjøpesenter i Trondheim er nylig bygget ut og fornyet. Har vi plass til flere?

– Det er nok kjøpesenter nå. Vi ser at markedet ikke vokser, bare at det blir flere butikker. Spørsmålet nå er når det blir vanlig med kjøpesenterlokaler kledd i gråpapir, sier Helland.