- Det var et helt OK år, sier Ole Robert Reitan mens han lener seg forover i sofaen som står på kontoret hans ved hovedkontoret i Oslo.

Rema 1000 har som mål å øke omsetningen med 10 prosent hvert år, i fjor ble økningen på 7 prosent, til 37 945 millioner kroner, skriver Aftenposten.no.

- Noen ganger gjør vi det bedre enn målet, andre ganger ligger vi litt under. I fjor åpnet vi for få butikker, og da klarer vi ikke å øke like mye, forklarer han.

Sammenlignbar vekst er han godt fornøyd med, og ikke minst er han fornøyd når han ser på utviklingen i dagligvarebransjen generelt. Der er veksten på mellom 2 og 3 prosent.

Tar markedsandeler fra Ica og Coop

- Når vi tar 7 prosent, er det mer enn de fleste, fastslår han.

- Det betyr at dere har tatt markedsandeler fra både Ica og Coop?

- Ja, helt klart.

- Hva med Norgesgruppens butikker, som Kiwi, Meny, Spar og Joker, har de også mistet andeler til dere?

- Det vil jeg ikke si noe om før de endelige tallene kommer, sier han.

- Hvordan gikk det med resultatet?

- Det får du ikke vite før det legges frem på Lade Gård (Reitangruppens hovedkontor i Trondheim, red.anm.) senere i år, sier han med et smil.

Vil åpne 25 nye butikker

Rema 1000 er den største butikkjeden i Norge og hadde i 2013 23,1 prosent av markedet. Nærmeste konkurrent er den andre store billigkjeden i Norge, Kiwi med 16,9 prosent markedsandel.

2014 var også året da den første Rema-butikken rundet 200 millioner kroner i omsetning.

- Lille julaften rundet butikken på Lambertseter i Oslo 200 millioner kroner i omsetning. Det er vi veldig stolte av, sier Reitan før han fortsetter.

- Selv om vi ikke nådde målene våre, er vi veldig fornøyd med butikkene. De har generelt blitt finere, fått bedre sortiment og bedre kvalitet. Men for å nå målet i 2015, vil vi åpne 25 nye butikker i år, sier Reitan.

Forventer prisøkning på matvarer

Når butikkjeden i Danmark nevnes, skinner øynene og han blir om mulig enda mer entusiastisk. I nabolandet har Rema 1000 hatt en omsetning på 11,7 milliarder danske kroner, en økning på 9,5 prosent.

- Og i Danmark er det negativ markedsvekst, så når vi har så god vekst, er det kjempebra, skryter han.

Prisøkninger vil prege 2015, tror kjøpmannen.

Reitan forventer at den økte kronekursen, økte råvarekostnader og generell kostnadsvekst, kombinert med det han mener er svært liten prisvekst i dagligvarebransjen de siste årene, nødvendigvis vil føre til prisøkninger i dagligvarebransjen.

Også Orkla, som blant annet eier merkevarene Stabburet, Nora, Nidar og Sætre, har overfor Nationen sagt at kundene må forvente prisøkninger i månedene som kommer.

- Det blir en fight mellom leverandører og kjeder om prisene. Men i den grad det blir prisøkninger, skal Remas kunder oppleve den minste økningen, lover han.