Nå vil eiendomsmeglerne endre de nye reglene om skriftlige bud, som ble innført 1. januar i år.

– Det er forferdelig trist at slikt skjer, sier fagsjef i Heimdal Eiendomsmegling Morten Børge Müller.

I april i år skulle en kunde hos Heimdal Eiendomsmegling selge leiligheten sin i Elgeseter Gate i Trondheim. Melding om budstatus ble sendt fra megler til alle som var interesserte, men på grunn av systemsvikt hos teleleverandøren, fikk ikke en interessent melding om budet først 26 minutter etter at meldingen var sendt fra megleren. Budet ble heldigvis ikke akseptert, men da interessenten tok kontakt med megleren en og en halv time etter at han mottok meldingen for å legge inn et bud, hadde megleren rukket å selge boligen 40 minutter tidligere.

Bransjeproblem

Fra 1. januar i år innførte Finanstilsynet forskriften som krever at alle bud på boliger må dokumenters skriftlig. Etter at de nye reglene trådte i kraft har Heimdal Eiendomsmegling i Trondheim ved to tilfeller opplevd forsinkede meldinger om bud til interessenter.

– Dette er ikke et stort problem i mengde, men for de som blir rammet er det klart det er synd, sier fagsjefen.

Müller påpeker at dette er et bransjeproblem, og ikke en feil fra deres side.

– Det er ikke våre systemer det er noe galt med. Heller ikke megleren. Dessverre er det på grunn av forsinkelser over telenettet, sier han.

Myndighetenes oppgave

Før har SMS hovedsakelig vært knyttet til privatlivet. Den tiden er det slutt på. Nå brukes tjenesten som et finansielt instrument i forretningsspråk.

– Jeg synes at myndighetene bør stille krav mot nettleverandørene, påpeker Müller.

Har blitt bedre

Han vil få frem at det er blitt bedre etter at finanstilsynet innførte reglene om skriftlighet. Nå får man en trygghet rundt budrundene ved at alt blir dokumentert.

– Nå er det ikke lenger noen tvil om hva som blir sagt. Før kunne det av og til være «nei, det har jeg ikke sagt», sier Müller.

Likevel vil fagsjefen se på andre løsninger for å unngå tvister under budrundene på grunn av treghet hos telesystemene.

– Norges Eiendomsmeglerforbund sitt forslag om å ta opp samtalene ville gjort det mye enklere. Jeg håper den løsningen kommer, sier han.

Adresseavisen har vært i kontakt med flere eiendomsselskap i Trondheim. Müller får støtte av meglermiljøet i Midt-Norge.

- Uheldig for bransjen

Daglig leder i Notar Trondheim, Vidar Stene, forteller at også de har hatt forsinkelser.

– Vi har heldigvis aldri opplevd store problemer. Mange forbrukere mener de har lagt inn budet i tide når de sender det til oss. Men selgeren må jo også få budet. Det kan også oppstå forsinkelser der, sier han.

Stene mener problemet bør belyses.

– Det bør etter hvert lages føringer for det. For det er veldig uheldig for bransjen sitt rykte og renomme, sier Notar-megleren.

Fagsjef i Eiendomsmegler 1 Midt-Norge, Terje Bergem, var på forhånd skeptisk til problemene de nye reglene om skriftlighet kunne føre med seg.

–Vi så tidlig at det kunnne bli et problem med forsinkelser over telenettet, sier han.

Bergem kan ikke huske at de har hatt konkrete saker, men ser risikoen for at bud ikke kommer frem er til stedet, og dermed ikke blir tatt i betrakning.

– Det er klart det er kjedelig, og det kan bli en utfordring, sier megleren.

– Dette er ueheldig for både bugiver og selger, legger fagsjefen til.

Vurderer justering av budregelverket

Eiendom Norge og Finanstilsynet er i dialog om utfordringene rundt skriftlige bud.

– Mange opplever forsinkelser. Det er ikke positivt at bransjen opplever dette. Vi som alle andre er avhengige av at det tekniske fungerer. Gjør det ikke det, må vi finne andre måter å gjøre det på, sier administrerende direktør i Eiendom Norge, Christian Vammervold Dreyer.

– I løpende dialog

Vammervold Dreyer forklarer at de ville la lovverket virke før de eventuelt skulle se på endringer.

– Vi er i løpende dialog med tilsynet og departementet. Vi har hatt sak på det og kommer til å ligge på det etter sommeren for å diskutere justeringer, sier han.

Ifølge direktøren gjøres det 150000 boligtransaksjoner i Norge årlig.

– Det er et veldig lite antall som har opplevd dette i den store sammenheng. Men for de som rammes er konsekvensene store, og det er unødvendig hvis det finnes tekniske løsninger som kan sikre dette bedre, sier han.

Eiendom Norge tror problemet vil løses ved hjelp av opptak av samtaler.

– Vi bør revurdere måten man har satt opp regelverket på, og erstatte det med muntlige forhandlinger. Det gjøres i mange andre bransjer, og er en kjent og effektiv måte å få sikre forhandlingene på, sier direktøren.

– Jeg er stor tilhenger av å ha sterk dokumentasjon av forhandlingene. Men vi må unngå at forbrukerne kommer i slike situasjoner, legger han til.

– Ikke ønskelig

Spesialrådgiver i Finanstilsynet Anne-Kari Tuv vet dette er et problem, men kjenner per i dag ikke til omfanget.

– Vi har registrert enkelte tilfeller, og vi skal i dialog med bransjen utover høsten for å finne ut om dette er et vedvarende problem, sier hun.

Hun skjønner at eiendomsbransjen er bekymret.

– Det er klart at det er ikke en ønskelig situasjon. Det skaper problemer for budrunden, sier Tuv.