Det skjer til tross for at begge selskapene i fjor varslet at de ville redusere rutetilbudet fra Værnes.
SAS kutter til København
Årsaken til vendingen er arbeidet og engasjementet til Luftfartsforum Trondheim lufthavn Værnes.
- Vi kom med tydelige tilbakemeldinger. Dette er utrolig viktig for næringslivet, så det er all grunn til å juble, sier regiondirektør Merethe Storødegård i NHO.
Mange møter
KLM kuttet i slutten av oktober rutetilbudet til to daglige avganger, etter å ha fløyet tre om dag siden 2010 Fra slutten av mars er de tilbake på tre rundturer per dag, mens SAS ikke har rukket å kutte i sitt tilbud, slik de varslet.
6. november i fjor og 20. januar i år møtte luftfartsforumet representanter for Avinor. Og i april og 17. desember i fjor var det Sas-ledelsen som ble utsatt for høyt press.
Informasjonssjef Knut Morten Johansen i Sas bekrefter at det er luftfartsforums fortjeneste at de opprettholder tre daglige avganger.
- De har jobbet forbilledlig, presentert tallgrunnlag og vist et enormt engasjement. Vi kommer til å se belegget an og justere ut fra det med hva vi flyr ruten med, sier han
Bra for næringslivet
- Flyselskapene har vært lydhøre. Det er bra. Det viktige er at vi kan presentere tall og faktagrunnlag som dokumenterer at det vil være lønnsomt, sier Nina Jensen i Avinor, som var med på møtene.
Hun tror suksessoppskriften er det tette luftfartsforum-samarbeidet der så vel politikere, næringsliv, reiseliv, Avinor og andre offentlige etater står sammen
- Må benyttes
- Dersom næringslivet og andre ønsker å beholde rutene er det nå viktig at de benyttes, sier Berit Rian fra Næringsforeningen i Trondheimsregionen, som også sitter i luftfartsforumet.
Interessegruppen har nå som prosjekt å sørge for bedre forbindelse mellom Værnes og Stockholm. I dag flys ruten med bare en direkterute daglig hver vei. Målet er i første rekke to, en på morgen og en på ettermiddag/kveld.
Kopieres i Bergen
Bergenserne vil nå lære av suksessoppskriften fra Trøndelag og innlemmer tunge næringslivsaktører sterkere i sitt lokale luftfartsforum, Fly BGO. Dette har tidligere bestått av representanter for fylkeskommunen, Avinor og reiselivsnæringen.
- Vi kopierer gjerne noe som er gjort i Trøndelag så lenge det fuiungerer, sier Avinors lufthavnsjef på Bergen lufthavn Flesland, Aslak Sverdrup.