– 2013 var ikke et bra år for oss. Vi hadde sterk omsetningsvekst, men vi tapte mye penger på butikkene på Strømmen og Ski, sier administrerende direktør Robert Klein i Kleins.

Det familieeide kleskonsernet åpnet to Companys-butikker på storsentrene på Ski og Strømmen i oktober 2012 og februar 2013.

Kleins-konsernet hadde 99,4 millioner kroner i driftsinntekter i fjor, og det er en økning på 13,6 millioner fra 2012. Samtidig gikk overskuddet før skatt i 2012 på 6,3 millioner i til et underskudd før skatt i fjor på 2,5 millioner kroner.

– Veksten i AS Norge i 2013 var beskjeden. Vi tar markedsandeler og har aldri solgt så mange varer, men lønnsomheten er ikke god. Vi har ikke fått de nye butikkene til å vokse raskt nok, og har spist litt av oss selv. Så selv om omsetningen var all time high, så var den ikke høy nok til at alle butikkene var lønnsomme i 2013, sier Klein.

Tosifret vekst

Det er særlig Companys-butikkene som har økning i omsetningen, i og med at de også har blitt flere. De økte fra 20 millioner eksklusiv moms i 2012, til 30 millioner kroner i fjor. Foruten de to butikkene på Ski og Strømmen, driver Kleins-konsernet også Companys-butikken på Trondheim Torg og åpnet en ny på Byporten kjøpesenter i Oslo i sommer.

– Butikken på Trondheim Torg har hatt en tosifret prosentvis vekst hvert år siden åpningen, og omsatte i fjor for nesten 20 millioner kroner inkludert moms, sier Klein.

De fire Kleins-butikkene, som ligger på Nordre gate og i kjøpesentrene Byhaven, City Syd og Sirkus Shopping, økte omsetningen med tre millioner kroner i fjor, til 55 millioner eksklusiv moms.

Kleins-konsernet driver også to Park-butikker, som selger herreklær på Trondheim Torg og Sirkus Shopping. De økte også omsetningen med nesten tre millioner i fjor, og den endte på 10,8 millioner. 2013 var det første året med et helt driftsår på begge butikkene, i og med at Sirkus Shopping åpnet først i oktober 2012.

Kutter kostnader

Klein sier det går bedre i år enn i fjor, men at det er store variasjoner mellom butikkene.

– Vi har blitt mer kostnadseffektive og klarer en økt omsetning. Vi har sterk vekst på nettet, og vi har fått dreisen på butikken på Ski som har 40 prosent vekst. Vi har også flyttet fra Oslo City til en ny butikk på Byporten, og det har vært et eventyr, sier Klein, som venter videre vekst.

– Vi har budsjettert med vekst i 2014 og klarer det, og vi har budsjettert med vekst i 2015 på likt antall areal, det vi si uten nye butikker, sier Klein.

Han definerer markedet for familiekonsernets butikker som medium pluss når det gjelder prisklasse.

– Når vi ser på omsetningen til Høyer, så må de ha hentet markedsandeler fra andre aktører. Totalmarkedet er ikke så mye større. Men vi ser at kundene i snitt handler dyrere ting i 2013 enn i 2012, og utviklingen fortsetter i år, sier Klein.

Sist uke åpnet et nyoppusset og utvidet City Lade, og med 60 nye har kjøpesenteret nå 100 butikker og spisesteder. Kleins-konsernet har ingen butikker på senteret på Lade.

– Konkurranse er knalltøff, og med City Lade så vil den tilspisse seg enda mer. Det er ikke et land i verden som har så mange kjøpesenter som Norge per innbygger, sier Klein.

Årsregnskap
Barnebidrag AS(Kleins-konsernet)
Millioner kr20132012Endringi prosent
Driftsinntekter99,485,816
Driftsresultater-2,45,8-142
Resultat f. skatt-2,56,3-141