Selskapet Fugro Oceanor med 27 ansatte på Pirsenteret i Trondheim har sikret seg det som så langt er den største kontrakten i selskapets historie.

Totalt 111 millioner kroner er verdien på kontrakten.

Starten for oppdraget er oktober i år og det er Statens vegvesen som er oppdragsgiver. Første fase går i fire år, deretter har selskapet en opsjon på å fortsette i enda en fireårsperiode.

- Det er også muligheter for at vi vil samarbeide med vegvesenet i ytterligere fire år, slik at lengden på oppdraget kan strekke seg over tolv år, sier daglig leder i Fugro Oceanor, Frode Steinar Berge.

Måler vindforhold

Fugros spesialkompetanse i prosjektet ligger innen vindprofilmåling, bølgemålinger og strømprofilmålinger i vann. Ved hjelp av LiDAR-teknologien de bruker kan de måle både vindstyrke og vindretning på en veldig presis måte. Dette foregår ved at de sender lysstråler opp i lufta som reflekteres i partikler opptil 300 meter ovenfor LiDAR-instrumentet.

- Dette gir en veldig presis vindprofil på forskjellige nivåer opp til 300 meter. Dette er svært viktig kunnskap når Statens vegvesen skal velge bruløsning for veiprosjektet, sier Berge.

Tre fjorder

Selskapet kommer til å plassere seks flytebøyer i tre forskjellige fjorder langs veistrekningen. Dette er Sulafjorden, Vartdalsfjorden og Halsafjorden i Møre og Romsdal. Fjordbreddene er fra 2800 meter til 4267 meter, avhengig av trasévalg.

- Selve bruspennene avhenger av konseptvalget, men det er snakk om store konstruksjoner, sier Berge.

I tillegg vil Fugro bidra med tilsvarende antall landmonterte master med en høyde på opptil 100 meter. Disse vil måle vindprofil. I tillegg vil LiDAR-instrumenter plassert på land måle vindforholdene langs traseen over fjorden der bruene er tenkt bygget.

- Det er snakk om flere brutyper som kan egne seg. Ett alternativ er en enspent hengebru som går tvers over fjordene. Andre konsepter er flytebruer eller til og med flytetunneler som flyter 20 meter under vannoverflaten, som en slags undersjøisk tunnel. I tillegg til å måle vind, måler vi derfor også bølgeforholdene og strømforholdene i fjordene, sier Berge.

Vurderer å ansette flere

Hovedmarkedet for Fugro Oceanor har til nå vært vindmølleprosjekter til havs. Også her har selskapet nylig vunnet en kontrakt utenfor Nederland, noe som blir den fjerde kontrakten de vinner sør i Nordsjøen.

Prosjektet Statens vegvesen har hyret inn selskapet for er imidlertid av en helt annen størrelse, og Berge utelukker ikke at de kommer til å ansette flere for å få gjennomført det.

- Det legger absolutt grunnlaget for flere ansettelser, sier Berge.

Det er en bøye av denne typen Fugro Oceanor tenker å bruke når de skal utføre kontrakten med Fugro Oceanor. Bøyen har montert et LiDAR-instrument som kan måle vindprofil. Bøyene kan også måle bølgeprofil og strømprofi i vannet. Foto: Fugro Oceanor