Nå er rundt 40 prosent av kundene hos Clas Ohlson kvinner og sen svenske «gjør det selv»-kjeden feier inn som nykommer på Ipsos MMIs profilundersøkelse for 2015, skriver Aftenposten.

«Noe overraskende ser vi at kvinner har et noe bedre inntrykk av Clas Ohlson enn menn», skriver Ipsos MMI i sin rapport.

NRK topper listen over bedriftene som gjør et godt inntrykk. Dermed har de gått helt til topps etter ett år på andreplass. Fjorårets vinner, Tine, er nede på fjerdeplass etter at både Vinmonopolet og Ikea har gått forbi.

Handywomen

Hakk i hel på Tine er nykommeren Clas Ohlson.

- Dette er veldig hyggelig. Vi er ikke så veldig overrasket selv, vi har gjort mye for å få det til, sier pressekontakt Camilla Tully i Clas Ohlson Norge.

- Verktøy ingen mannegreie- Kvinner er veldig opptatt av DIY – Do It Yourself. De ser på videoer på YouTube og ordner opp. Verktøy er ikke en mannegreie lenger, vi selger mange driller til kvinner. Og så ser vi at de kjøper knotter, hjul og andre ting som de bruker til å lage bord, lakkerer om og så poster de bilde av det på Instagram, sier Tully.

Det startet for fem år siden med at de bygde om butikkene for å tilpasse seg kvinnelige kunder.

- Menn vil ha butikker med nummererte reoler og hyller, kvinner ønsker seg mer utstillinger og en helhetlig handleopplevelse. Vi har forsøkt å ta hensyn til begge deler, og føler vi har lykkes, sier Tully.

Les også: Enda en svenske inntar Norge

Kvinner generelt liker å like

Kristin Rogge Pran i Ipsos MMI sier til Aftenposten at de selv synes det var overraskende at flere kvinner enn menn har et godt inntrykk av en butikkjede som Clas Ohlson.

Generelt mener hun at kvinner er mer positive enn menn, og det ser de på flere av selskapene i undersøkelsen. Eksempelvis er det flere kvinner som liker Ikea enn menn, men hun trodde dette ville være annerledes i en så maskulin butikktype.

- I Sverige kalles Clas Ohlson «mennenes barnehage», det sier jo noe, sier hun, og refererer til det svenske klengenavnet «gubbdagis».

Les også: Supertrendy med safting og sylting

NSB og Norwegian sliter

I fjor var det DNB som toppet listen over de minst likte selskapene. 32 prosent hadde et dårlig inntrykk av banken. Nå tyder mye på at folk har tilgitt DNB med bare 19 prosent dårlig inntrykk.

NSB og Norwegian er aller minst likt, ifølge undersøkelsen. Disse to er gjengangere på listen, og Norwegian har sogar økt sin upopularitet.

«Norwegians omdømme er betydelig svekket siden 2013 da 75 prosent hadde et godt inntrykk og 9 prosent hadde et dårlig inntrykk av selskapet», skriver Ipsos MMI i sin rapport.

Tallene i årets undersøkelse er 59 prosent og 24 prosent.

Les også: Norwegian stuper på omdømmemåling