TILFELDIG, sier Lars Brekke om at det er blitt Ford for alle penga. Hadde han fått det som han ville da han var 13 år gammel, kunne det blitt Buick.- Jeg har hatt veteranbildilla hele livet, opplyser han. Amerikanske biler fra 30-, 40- og 50-årene har han stor sans for. Derfor ble han ganske fascinert av en Buick fra tidlig tredvetall som sto bak et uthus på Stjørdal. Dette var først på syttitallet. Det var en personbil som var ombygd med lasteplatt, og hadde hatt sin siste multe-tur til Meråker ti år tidligere. For 500 kroner kunne 13-åringen bli Buick-eier. Men faren til Lars sa plent nei. Noe slikt ville han ikke at poden skulle dra hjem.

Handel til slutt

- I alle år etterpå har jeg vært irritert på at det ikke ble noe av den handelen, betror han oss.Det skulle gå nesten 30 år etter denne episoden før Lars skaffet seg veteranbil. Som ferdig etablert med familie og jobb i Nordsjøen, kunne drømmen realiseres. Han husket at Ford-forhandler Negård på Stjørdal hadde hatt en 1955 Ford Fairlane Victoria utstilt i salgslokalet. Sommeren 2000 ble firmaet nedlagt, og hvor var det blitt av bilen? Joda, innehaver Jarle Negård hadde Fairlan{rsquo}en som hobbybil, og var ikke i utgangspunktet så villig til å selge. Men etter litt frem og tilbake ble Lars Ford-eier.

Oppgradering

Han skaffet seg også en svensk SMV campingvogn i nesten samme farge som bilen. Familien ble ivrige veterancampere, bl.a. på biltreff i Sverige.En litt mer luksuriøs utgave av en todørs Ford fra 1955, er Crown Victoria. Den er lett å kjenne igjen på en bred kromstripe tvers over taket. Det ville vært stas med en slik, tenkte Lars, og begynte å snuse etter en Crown Victoria på eBay. Der dukker det meste opp før eller siden, og snart hadde Lars slått til på en slik fra USA. Men den var ikke helt som forventet, og ble videresolgt for anskaffelsesprisen et år senere.

Fords krembil

Den åpne Sunliner er krembilen i Fords modellspekter for 1955. Etter hvert begynte Lars å drømme om en slik bil. Igjen begynte overvåkningen av Forder på eBay, og vips! så var det gjort. I fjor sommer slo han til og kjøpte den nydelige bilen vi ser på disse bildene, fra et firma i New Hampshire.Bilen ser ut som den er helt ny. Den grundige restaureringen er ikke «frame-off», men det var heller ikke nødvendig, ifølge karen i Oregon som restaurerte den på nittitallet. Emnet var meget bra.En perle må man kunne si om det stilige kjøretøyet i to grønne nyanser, Neptune green og Mountain green. Med ekstrautstyr som continental kit (reservehjul montert bak), fender skirts (deksel i hjulbrønnene) og ekstra krombøyler på fangerne, gir den et mektig inntrykk. Ekvipasjen med Sunliner og campingvogn fikk mange positive kommentarer på treffet i Rättvik i sommer, forteller Lars.

Solgt til Sverige

På tur nedover til treffet kjørte familien med både Sunliner, Fairlane Victoria og campingvogn, og med en slik kjøretøy-karavane er det ikke vanskelig å komme i kontakt med folk, sier Lars. På campingen på Koppang traff de bl.a. en kar som var illustratør og ville tegne hele følget.Men Fairlane Victoria fulgte med bare til Morokulien på svenskegrensa. Der ble de møtt av en svenske som kjøpte den.-  Ikke helt lurt å ha med en strøken Sunliner når du skal selge en lukket bil, medgir Lars, men handelen gikk helt greit. Fairlane Victoria var også et meget bra eksemplar.I vinter skal Sunliner'en klargjøres for en ny tursesong. Noe småtteri er det alltid å gjøre, og bremsetromlene foran skal byttes.En 1938 Ford lastebil som Lars eier sammen med en kompis, skal det også jobbes litt med. Og det neste som står på Lars' Ford-ønskeliste, er en Ford Ferguson (tidlig Gråtass). På et småbruk som er invadert av Ford, kan den bli prikken over i'en.

Den åpne Sunliner er krembilen i Fords modellspekter fra 1955. Lars Brekke kjøpte den i USA, så og si ferdig restaurert i Oregon. Det stilige kjøretøyet er lakkert i to grønne nyanser, Neptune green og Mountain green. Med ekstrautstyr som continental kit (reservehjul montert bak), fender skirts (deksel i hjulbrønnene) og ekstra krombøyler på fangerne, gir den et elegant inntrykk. Prisen på Sunliner-bilen vil ikke Lars ut med. Men den var dyr får vi vite.
Lars Brekke og familien kjøpte seg i vår et koselig småbruk med praktfull utsikt over Stjørdal. Med bil som hobby er det heller ikke så dumt med uthusbygning på 260 kvadratmeter. Fargene på campingvogna matcher ikke helt bilens farger, og Lars utelukker ikke en omlakkering i variantene Neptune og Mountain green.