På en gård i Vallersund i Ørland kommune, bor Kjersti Herstad sammen med ektemannen Stig Johannes Jøssund og barna deres. Der driver de til sammen tre bedrifter, deriblant nettbutikken Arbeidsfolk.no.

– Da jeg kom flyttende hit var jeg bekymret for å ikke ha nok å gjøre. Jeg hadde ikke en annen plan enn at jeg skjønte at jeg måtte finne på noe selv, for jeg var ikke så involvert i maskinstasjonen (JMaskin) i starten. Da vi fikk barn så jeg for meg at det var viktig å ha et arbeid der man måtte være inne også, så derfor startet jeg Arbeidsfolk.no, sier Herstad til Fosna-Folket.

Lange arbeidsdager

Kontoret til nettbutikken ligger i kjelleren av huset deres. Til daglig er det Herstad som driver butikken, men i august begynte også svigerinnen Marianne Jøssund-Valsø på fulltid.

– Hvordan er en vanlig arbeidsdag for dere?

– Jeg har egentlig ikke greid å omstille meg til at Marianne er her. Jeg har blitt vant til at jeg er ute på arbeid hele dagen med JMaskin og tar dyrestellet når jeg kommer hjem. I tillegg har vi barn, så når de er i seng – da er det å sette seg ned med Arbeidsfolk. Arbeidsdagen kan være ferdig klokken 02:00, også står jeg opp igjen klokken 07:00. Sånn har det vært i mange år. Nå fikk jeg for eksempel beskjed om å være med på en jobb neste uke, og ta kan Marianne styre nettbutikken, svarer Herstad.

foto
Kjersti Herstad og svigerinnen Marianne Jøssund-Valsø holder opp noen av sine varer. Foto: Jonas Olsen Withbro

På nettbutikken selger de arbeidsklær, både til privatkunder og bedrifter.

– Vi selger det vi har lyst på selv, hehe, sier hun.

– Vi tester arbeidsklærne selv, sånn at vi vet at det er holdbart, legger Jøssund-Valsø til.

– Vi er nettbutikken «av arbeidsfolk, for arbeidsfolk». Vi har en følelsesmessig tilknytning til det vi gjør. Jeg kunne garantert gjort mange flere «smarte» valg sånn rent inntjeningsmessig, men det er ikke halvparten så artig en gang, fortsetter Herstad.

– Skal ikke føle at man ser ut som et dass

For Arbeidsfolk.no er det viktig å selge arbeidsklær som det går an å trives i.

– Vi har blant annet et amerikansk merke som heter Carhartt, som ikke så mange har. Arbeidsklær skal være praktisk og funksjonelt, og det er forskjellige måter å løse det på. Det er dønn slitesterkt, men det har litt med stilen å gjøre også. Man går i arbeidsklær dag ut og dag inn, så det er bra å trives i dem, og for en arbeidsgiver er det en måte å vise omsorg for folk på. De skal ikke bare være tørre og varme, men man skal heller ikke føle at man ser ut som et dass, sier Herstad.

Ifølge Proff.no hadde nettbutikken en omsetning på 1,5 millioner kroner i 2019. Til tross for koronapandemien, klarte de å øke omsteningen til i overkant av 2,3 millioner kroner i 2020.

Dette er grunnen til omsetningsøkningen, ifølge Herstad:

– Det er litt sånn «learning by kløning». Det var en periode der jeg så vidt greide å følge opp at vi hadde en usynlig kjøpsknapp i nettbutikken, og det sier litt. Det er en grisestygg andunge og det har tatt tid før ting har blitt ordnet opp i. Jeg har lært, begynt å knytte til meg flinke folk og har fått en økonomi som tilsier at jeg kan sette bort mer, sier hun.

Hun forteller videre at tallene for 2021 ser ganske like ut som tallene for 2020.

foto
Daglig leder ved Arbeidsfolk.no, Kjersti Herstad. Foto: Jonas Olsen Withbro

Selger i hele landet

Men korona har eller ikke gått ubemerket hen hos Arbeidsfolk.no. Spesielt har de merket det hos leverandører.

– Carhartt for eksempel, først måtte de få tak i bomull, men hele det området gikk ned for telling. Så mistet de 50 prosent kapasitet ved fabrikkene sine, og skal i tillegg levere til USA. Vi ser fortsatt at det er en del etterslep med bomullsprodukter fra lageret. Heldigvis hadde vi bygget opp et ganske solid lager selv, så det var helt nydelig å kunne få sendt ut jevnt med varer allikevel, sier hun.

– Hvor kommer kundene deres fra?

– Vi sender til Svalbard for den del, så vi har absolutt hele landet – i og med at vi er en nettbutikk.

foto
Daglig leder ved Arbeidsfolk.no, Kjersti Herstad. Foto: Jonas Olsen Withbro

– Hvem er den «typiske» kunden deres?

– Hovedsakelig menn fra 24 til litt over 60 år. Det er mer menn enn damer. I Norge har vi et par bedrifter som kun produserer arbeidsklær for damer. Det er en bevisstgjøring av at damer ikke stiller i andre rekke, men også kan ha gode og funksjonelle arbeidsklær – på samme måte som mannen sin. Jeg ser at en del menn handler til sine kjære hos oss også, så det er litt artig, sier hun.

ABI Norge

Rett før koronapandemien kom til Norge, startet Herstad og ektemannen som importører av tilbehør til lettere maskiner, under firmaet ABI Norge. Det er utstyr til blant annet bønder og entreprenører, og er tilpasset ATV, minitraktor/plentraktor, minilaster og BobCat.

– Det har kanskje vært den største utfordringen. Det er en ny måte å tenke på, som erstatter en konvensjonell måte å gjøre ting på. Derfor måtte vi ut å vise oss frem, noe vi ikke fikk i det hele tatt på grunn av korona, sier hun.

Men det har tatt seg opp med det også, forteller Herstad.

– Vi har tatt inn et par kontainere. Den ene er tømt, og nå begynner det å våkne til liv igjen. Stålpriser og fraktkostnader går stadig oppover, men til motsvar har vi utstyr som er ekstremt ressursbesparende, spesielt med tanke på drivstoff. På den ene siden er det mye som er vanskelig nå på grunn av prisene, men samtidig får man produsert mye for mindre innsats. Vi har allerede tatt i bruk ABI.