Den første Saab 900 kom på markedet i 1978. Med turbomotorer, særegent design og spesielle løsninger, har den vært en populær bil i Norge i alle år. Først i 1993 ble den lansert i helt ny utgave, fra 1994 også som cabriolet. Til tross for at Saab da var eid av amerikanske GM, var den fortsatt en typisk Saab, og mer enn 16 000 biler har siden rullet ut på norske veier. I starten slet 900 med en del feil, men fra 1996 ble kvaliteten i følge NAF vesentlig bedre. Til tross for barnesykdommene, ligger 900 fra 1993 - 95 likevel på «færrest feil»-lista til NAF. Fra 1996 klatrer den et godt hakk opp, og er den femte mest feilfrie bilen.

Mest solgt var den minste motoren på 2,0/130 hk. Diesel kom først på markedet i forbindelse med en omfattende oppgradering i 1998.

Over 1000 endringer ble gjort, selv om ikke så mange av dem var synlige. Bilen skiftet også navn fra Saab 900 til 9-3. Fra 2000 var det kun turbo-motorer som gjaldt. På enkelte utgaver fra 2000-2002 er det fare for motorskader på grunn av underdimensjonert ventilasjon i veivhuset, men for disse bilene har Saab innført åtte års motorgaranti med tilbakevirkende kraft.

Lite veihjelp

NAFs kundeundersøkelse viser at Saab-eierne er meget fornøyde med bilene sine. Forhandlertilfredsheten er derimot ikke på topp.

Både delepriser og bruktverdi ligger ellers over gjennomsnittet. Veihjelpsstatistikken viser at det er svært sjelden en 900/9-3 trenger assistanse. Hvilke feil skal du så være på vakt for? For 93-95 modellene har NAF registrert mye feil med parkbremsen, bremseskivene og utvendig tilstand på motorene som følge av oljelekkasjer. For 96-98 modeller er det kun feil med parkbremsen som går igjen. Etter innføringen av den oppgraderte 9-3 i 1998, er det registrert mye feil med varmeapparat og aircondition, eksosanlegg/katalysator og igjen parkbremsen. Testbilen var i så måte representativ. Parkbremsen var skiftet, og klimaanlegget hadde nedsatt effekt. Testbilen hadde i tillegg alvorlige rustangrep i fjærbena foran. Det har ikke NAF registrert tidligere.

Saab har alltid hatt et sikkerhets-image, og det slo derfor ned som en bombe da 900 i 1997 bare så vidt fikk to stjerner hos Euro NCAP. Konkurrenten Volvo S40 fikk fire stjerner. Mange av endringene fra 900 til 9-3 gikk derfor på sikkerhet. Da 9-3 ble testet av Euro NCAP i 1999 fikk også den fire stjerner. 9-3 har vesentlig mer sikkerhetsutstyr enn 900.

Siste generasjon 9-3, som ble lansert i 2002, leveres kun som firedørs sedan. Kombiutgaven solgte kun godt i Skandinavia, og passet ikke lenger med GMs strategi for Saab som sporty Premium-bil.

Praktisk: Saab 900/9-3 er en rommelig og praktisk familiebil, men

har sine svakheter som bruktbil. Forslag piler på bilde:

Parkbrems (pil ved et av bakhjulene)

Sjekk rust dørterskler (pil på dør)

Varmeapparat/aircondition (pil mot dashbord)

Sprekkdannelser eksospotte (pil under bak)

Minstemann: De fleste 900/9-3 ble solgt med 130 hesters motor uten

turbo. Såpass krefter behøver du.

Cocpit: Store brytere og påtagelig cocpitfølelse bak rattet i Saab

900/9-3.

Fakta

Testbilen:

..................................................................

Foto: Jon Steinar Bjørgum
Foto: Jon Steinar Bjørgum
Foto: Jon Steinar Bjørgum
Foto: Jon Steinar Bjørgum
Foto: Jon Steinar Bjørgum