Steinkjer-selskapet Gipling, som fra før eier og driver 15 Byggmakker-butikker fra Tynset i sør til Mo i Rana i nord, har kjøpt Byggmakker-butikken på Tiller.

- Vi har som strategi om å ha egne byggvarebutikker fra Dovre til Saltfjellet. I senere år har vi gjort oppkjøp basert på denne strategien. Men det store markedet er i Trondheim med nabokommuner. Der bor det 235 000 innbyggere, mer enn i hele Trøndelag ellers.

Det sier administrerende direktør Gunnar Severeide i Gipling om hvorfor selskapet nok en gang har utvidet virksomheten.

Ville til Trondheim

I 2013 kjøpte selskapet Byggern i Grong og Overhalla. Butikkene ble omgjort til Byggmakker-konseptet. Den første januar i år tok de over Byggmakker-butikken på Wulfsberg i Mo i Rana.

- Vårt sentrallager og logistikksenter ligger i Steinkjer. Derfra har vi 33 mil til Tynset og 36 mil til Mo i Rana. I flere år har vi kjørt trailere gjennom Trondheim. Vi ser på byen som et spennende satsningsområde. Markedet er i sterk vekst, sier Severeide.

- Hvor mye har dere betalt for Byggmakker Tiller?

- Det kan jeg ikke si, men det er kjøp av varelager og driftstilbehør, og ikke et aksjeselskap, sier han.

Selger er Byggmakker-kjeden selv. Det lykkes ikke Adresseavisen å komme i kontakt med administrerende direktør Knut Strand Jacobsen i Byggmakker tirsdag ettermiddag.

Runder 1,3 milliarder

Byggmakker-butikken på Tiller er på 11 000 kvadratmeter og omsetter for rundt 200 millioner kroner i året, ifølge Severeide. Den åpnet i 2008 og har rundt 50 ansatte. På spørsmål om butikken har gått godt økonomisk, svarer den nye eieren følgende:

- Byggmakker Tiller og hele kjeden har brukt flere år på å jobbe seg inn i markedet. Nå er de så innarbeidet at de får blå tall i stedet for røde. Etableringen har kostet. Men kjeden er eid av et finsk, børsnotert selskap - Kesko - som har hatt tålmodighet.

Kesko ble majoritetseier i Byggmakker i 2001. Gipling eies av flere private aktører i Trøndelag og Nord-Norge, deriblant Anton Tronstad, en av gründerne bak oljeselskapet Okea.

Med butikken på Tiller sikter Gipling mot en samlet omsetning på rundt 1,3 milliarder kroner i 2016. Konkurransen kommer i hovedsak fra Obs Bygg, som er store i forbrukermarkedet, mens aktører som Optimera og Maxbo er konkurrenter i det profesjonelle markedet.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.