Foto: JON STEINAR BJØRGUM

Da Audi i 1997 introduserte en ny generasjon av sin storbil A6, skilte den seg fra mengden med svært runde og avslepne linjer - til da et forholdsvis ukjent fenomen i den prestisjetunge premium-klassen. De moderne linjene slo imidlertid an, også her i Norge. Om lag 18 000 A6 ruller rundt på norske veier, hele 10 000 av dem er bruktimportert. Merk at disse kan ha annet standard utstyr enn de «norske».

Gjennomtenkt luksus

A6 var en kostbar bil som ny, og oser også som bruktbil av luksus fra det øyeblikk du åpner døra. Utforming og materialvalg er delikate, alt virker gjennomtenkt og omtrent hver en bryter og knapp er belyst. Plassforholdene i kupeen er generøse, setene store og gode, og bagasjerommet rommelig og lettlastet. Audi har alltid vært flinke med opplevd kvalitet, og også A6 virker solid som et kassaskap. Testbilen virket med sine 99 000 km bak seg som ny. På veien er A6 stillegående og velkjørende. A6 ble levert som sedan og stasjonsvogn (Avant), og med forhjuls- eller Quattro firehjulsdrift. En spesiell «Allroad»-utgave av Avant, med forhøyet bakkeklaring og ekstra plastdetaljer, ble introdusert i 2000. Motorutvalget var ellers stort, og gikk fra 110 hk diesel til S6 med hele 290 hk. Mest solgt i Norge var A6 som stasjonsvogn med 2,4/170 hk V6-bensinmotor. Testbilen var utstyrt med den minste dieselmotoren, Volkswagen-konsernets «gamle traver» på 110 hk. Det er litt for lite i en så stor bil - her blir det mye «brum» og lite «futt». Motoren bråker nemlig på grensen til det slitsomme, mens A6 ellers er fri for støy. Nokså fornøyde eiere NAFs kundeundersøkelse AutoIndex viser at Audi-eierne er ganske godt fornøyde med bilene sine. Forhandlertilfredsheten er derimot ikke på topp. Både delepriser og bruktverdi ligger over gjennomsnittet, mens veihjelpsstatistikken viser at Audi har litt færre nødstopp en snittet. A6 er ikke feilfri, men står likevel på NAFs liste over biler med få feil. Slektskapet med Volkswagen viser seg blant annet ved at A6 har de samme problemene med opphengskuler som Passat. Disse var også skiftet på testbilen. Svakheten ble utbedret i forbindelse med modelloppgradering i 2001. Rust er som på alle Audi ikke noe tema. NAF har ellers merket seg noen oljelekkasjer fra motor og girkasse (spesielt diesel), turbo (diesel) og luftmengdemåler (diesel), feil med bremseskiver bak og parkbrems, samt mindre elektronikkfeil. Ikke noe av dette er alvorlige feil.

Middels sikkerhet

ABS-bremser og 4 kollisjonsputer var standard, fra 2000 også sidekollisjonsgardin og ESP. Da Euro NCAP kollisjonstestet A6 i 1998, fikk den 23 poeng og 3 stjerner. Det var en litt lavere score enn konkurrenter som BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse fra samme periode. Brukte A6 finner du fra om lag 75 000 kroner (med høy kilometerstand) og oppover. Merk at A6 «skal» ha utstyr som klimaanlegg og automatgir, biler uten dette ligger et hakk lavere i pris. Stasjonsvogn ligger mellom 15 og 30 000 høyere enn sedan, Quattro ca. 13 - 25 000 høyere enn forhjulsdrift. De fleste brukte A6 har mye ekstra utstyr. Dette kostet skjorta da bilen var ny, men som nå følger bilen omtrent gratis. Regn om lag 3000 kroner ekstra for originalmontert Bose stereoanlegg, 3-7000 for original navigasjon m/tv og bare 2-5000 for skinninteriør. Med andre ord mye luksus for lite penger.