BMW 5-serie med kodenavn E39 ble lansert i 1995, og siden har mer enn 7000 eksemplar funnet norske kjøpere. Den høye nybilprisen i Norge har gjort den attraktiv å bruktimportere, og nesten dobbelt så mange E39 (omlag 14 000) har i tillegg kommet hit via andre kanaler. Det gjør bruktbilutvalget stort.På veien er 5-serien er multikunstner, med et understell som takler alt av veiunderlag på en overbevisende måte. En vektfordeling på 50/50 mellom for- og bakaksel er svært uvanlig for en bakhjulsdrevet bil, og resultatet er overraskende god fremk ommelighet på vinterføre. Det er uvanlig å finne ESP antisladd som standard på en såpass gammel bil.Litt ekstra bagasjeplass får du om du velger stasjonsvognen Touring.

Mange modeller

Modellutvalget var omfattende, og et ti-talls motorer fra 150-400 hestekrefter kunne velges. Av dem var tre diesel-drevne. Også firehjulsdrift finnes på enkelte utgaver. Den minste motoren oppleves av mange som i minste laget, og det er denne (520i) det finnes mest av i markedet. Regn uansett ikke med spesielt lavt forbruk og forsikringspremie.NAFs kundeundersøkelse viser at BMW-eierne er meget godt fornøyd med bilene sine. Også tilfredsheten med forhandlerne er forholdsvis god. Deleprisene er høyere enn gjennomsnittet, men høy popularitet gjør at bilen også holder seg bedre i verdi enn snittet. Veihjelpstatistikken avslører ellers at BMW har litt færre nødstopp enn gjennomsnittet.Noen av de bruktimporterte bilene kan bære preg av hard bruk, og er bilen i tillegg mangefullt vedlikeholdt kan det være verdt å styre unna. NAF har registrert mye feil med parkbremsen, bremseskivene, varmeapparat/klimaanlegg (ofte dyrt å reparere) og stabilisatorstagene bak som typiske feil på E39. De fleste av disse svakhetene hadde også vår testbil. Ut over dette er det generelt lite å være på vakt for.

Høy sikkerhet

Sikkerhetsnivået er høyt, og fire kollisjonsputer, ABS-bremser, antispinn og antisladdsystem er standard. Euro NCAP ga E39 fire stjerner da de testet den i 1998. Etter en utstyrsoppgradering samme år ble multifunksjonsratt, cruisekontroll, el.vinduer og regnsensor standard, mens en desigmessig oppgradering i 2000 ga bilen nye motorer og ny front.Klimaanlegg og automatgir er et «must» på 5-serien. Mangler klima bør du trekke fra 12- 20 000 kroner avhengig av årsmodell, uten automat er fratrekket 17-30 000 kroner i tillegg. En tidlig E39 520i med klima og automatgir kan du finne fra omlag 150 000 kroner og oppover.

Ikke feilfri: BMW 5-serie E39 er en elegant og gjennomgående solid bruktbil, men det hindrer ikke at NAF fant flere feil ved vår testbil.
Moderne: Bak rattet er "cockpit-følelsen" påtagelig - helt i tråd med BMW sporty image.
Slakke: Slakke i bakhjulsopphenget er en gjenganger på E39. Det hadde også vår testbil.
Lekkasje: Tannstangstyringen på testbilen var lekk på begge sider. Dyrt å utbedre.