Det er ingen hemmelighet at Opel slet litt med kvaliteten på bilene midt på 90-tallet. Med introduksjonen av Astra i 1998 og Zafira i 1999 tok imidlertid kvaliteten et stort steg fremover. Zafira er en sjuseters familiebil, hvor de to bakerste setene elegant foldes ned i gulvet når de ikke er i bruk. En vesentlig mer praktisk løsning enn hos konkurrentene, hvor de overflødige setene gjerne må løftes ut av bilen.

God oversikt

Du sitter høyt i Zafira, uten at følelsen blir for bussaktig av den grunn. Oversikten er utmerket, og den gode svingradiusen gjør parkering til en lek. Også på veien er Zafira et trivelig bekjentskap. Kanskje fordi Porsche var engasjert som konsulent i deler av utviklingen?Om lag 9000 Zafira har så langt rullet ut på våre veier. Mest solgt er bensinutgavene på 1,6 liter/100 hk og 1,8 liter/115 hk. Minstemann holder dersom du ikke kjører mye med full bil. 1,8 fikk oppgradert ytelse til 125 hk i 2001. For spesielt interesserte introduserte Opel i 2002 også en sportsversjon med hele 190 hk. Den gjør Zafira til en familie-racer av dimensjoner. Zafira ble ellers også solgt som varebil.

Få feil

NAFs kundeundersøkelse viser at Opel-eierne generelt er meget lite fornøyd med bilene sine, og heller ikke forhandlertilfredsheten er noe å skryte av. Dette til tross for at deleprisene er lavere enn gjennomsnittet, bruktverdien normalt god, samt at NAFs veihjelpstatistikk viser at Opel sjelden blir stående i veikanten. Opel har satset knallhardt på å forbedre kvaliteten de siste årene, og arbeidet har gitt resultater. Rapporter fra tyske TÜV viser at Zafira er blant de mest feilfrie bilene etter tre år.Helt feilfri er den imidlertid ikke. Støtdemperne har en tendens til å ryke tidligere enn normalt. NAFs statistikk viser at mindre feil i hjuloppheng, stabilisatorstag foran og styrekuler også går igjen. Testbilen hadde ingen av disse feilene, men derimot begynnende lekkasje i tannstangen. Det er et gammelt og velkjent Opel-problem, som man tydeligvis ikke har kommet helt til livs enda.Ut over det er et lite du trenger å se etter i jakten på en brukt Zafira. De første bilene hadde sporadiske problemer med elektronikken, men ikke i et slikt omfang at det er grunn til en generell advarsel.

Grei sikkerhet

Zafira bygger på Astra-plattformen. Euro NCAP ga Zafira tre stjerner da de testet den i 1999. Det plasserer den på gjennomsnittlig nivå. Fire kollisjonsputer og ABS-bremser er standard. I høst introduseres en helt ny Zafira. Du finner brukte biler i markedet fra om lag 135 000 kroner og oppover. Uten aircondition, synker prisen med mellom 10 og 20 000 kroner. De fleste Zafira har imidlertid dette.

Praktisk og solid: Opel Zafira er en rommelig familiebil som holder jevnt god kvalitet som bruktbil.
Rommelig: De to bakerste setene kan felles ned i gulvet med et håndgrep.
Ryddig: Ikke mye å lure på bak rattet i Zafira. Oversiktlig og lettbetjent.
Hjuoppheng: Feil i hjulopphenget er en av få svakheter på Opel Zafira.
Sjekk for rust: Testbilen hadde rustangrep i eksosan-legget og i hjulbuene bak.