Mondeo avløste «folkebilen» gjennom ti år, Ford Sierra, da den kom på markedet i 1993. Et stort modellutvalg, gode kjøreegenskaper og fornuftige priser gjorde den raskt populær, og mer enn 30 000 Mondeo rullet de neste syv årene ut på norske veier. Alle karosserivarianter ble solgt til samme pris. Stasjonsvogna var mest solgt, og holder seg suverent best i verdi.Mondeo var også en populær firmabil, og det finnes derfor mange biler å velge i på bruktmarkedet. Felles for dem alle er god plass og komfort. Den tekniske kvaliteten varierer imidlertid fra eksemplar til eksemplar, men ble klart bedre etter en modelloppgradering i 1996. Har du råd bør du se etter en slik, kjennetegnet av oval grill og store frontlykter.Mondeo ble levert som firedørs sedan, femdørs kombikupe og femdørs stasjonsvogn. Motorene på henholdsvis 1,6, 1,8 og 2 liter har jevnt over god kvalitet, selv om ingen av dem gjør Mondeo til noen familieracer. Toppmodellen med 2,5 liters V6 motor var med hele 170 hestekrefter sprekere, men lite solgt. En 1,8 turbodiesel sto også på programmet, men det var bensinmotorene som dominerte salget. Firehjulsdrift kunne velges de første tre årene, men solgte også lite.

Lite fornøyde eiere

NAFs kundeundersøkelse avslører at Ford-eierne generelt er lite fornøyd med kvaliteten på bilene. Tilfredsheten med Ford-forhandlerne er også litt under gjennomsnittet. Deleprisene er lavere enn snittet, og det samme er bruktverdien. Her straffer det seg å ha en bil det finnes så mange av i markedet. 93-modeller selges for ned mot 20 000 kroner. NAFs veihjelpstatistikk viser også at Mondeo trenger assistanse på veien langt oftere enn mange av konkurrentene. 1993-96 modellene ligger dårligst an, mens de senere modellene er klart bedre.Det er altså særlig de tre første årgangene som er beheftet med feil. Både den tekniske og den opplevde kvaliteten ble vesentlig bedre etter en teknisk og designmessig oppgradering i 1996. Frem til 1996 er det eksosanlegg, kjølesystem og hjuloppheng foran og bak (opphengskuler og stabilisatorstag) du bør sjekke spesielt nøye. Det siste gjelder også for de nyere utgavene. Opphengskulene var skiftet selv på vår seks år gamle testbil. Rust i vognbunnen bør sjekkes på alle Mondeo.

Middels sikker

Sikkerhet er ikke Mondeos sterkeste kort. Riktignok var Ford tidlig ute både med kollisjonsputer, ABS-bremser og antispinnsystem som standard, men i Euro NCAPs kollisjonstest i 1997 greide Mondeo bare så vidt å få tre stjerner. Etter oppgraderingen i 1996 kunne sidekollisjonsputer leveres som ekstrautstyr. Dagens Mondeo (fra 2000) har derimot fire solide stjerner hos Euro NCAP.

Stadig bedre: Ford Mondeo er en praktisk familiebil, og kvaliteten har blitt stadig bedre.
Rommelig: Bagasjerommet i Ford Mondeo sluker lett hele familiens bagasje.
Mye plast: Påtagelig plastfølelse, men oversiktlig og trivelig bak rattet i Mondeo.
Praktisk: Også frontruten har elektrisk oppvarming. En særegenhet fra Ford du vil sette pris på i vinterhalvåret.
Mye plast: Påtagelig plastfølelse, men oversiktlig og trivelig bak rattet i Mondeo.