Ingar Arne Aae er en mann med mange baller i lufta.

Pedagogisk leder i barnehage, aktiv musiker - enten alene eller sammen med andre, og ikke minst småbarns pappa.

Da koronaen skylte innover landet fikk 38-åringen enda en ny ide.

– Vi var noen vennepar – hvor det ble arrangert quiz via Teams. Da var det for det meste ulike praktiske oppgaver. Det skapte god stemning. Da fikk jeg ideen om at jeg skulle prøve selv – via Kahoot!

Og det skulle vise seg at ideen ble tatt godt imot. Ja, vi kan godt kalle det en kjempesuksess, som etter hvert spredte seg over det ganske land.

Eksplosjon

I starten var det drøye 20 lag som deltok, men da vi skrev desember 2020 så var det 88 lag på deltagerlisten.

Da bestemte quizmasteren fra Momarka seg for å lage en offentlig Facebook-gruppe med navnet: «Quizmaster Ingar Arne Aae».

Det viste seg å gjøre susen.

I februar i fjor var det hele 282 lag som logget seg på PC-en for å svare på ulike spørsmål fra det provisoriske studioet på hjemmebane.

– Jeg ble helt sjokkert. Jeg satt med store øyne og så påmeldingene tikket inn. På et tidspunkt tenkte jeg at passerer vi hundre så er det bra, men over det dobbelte. Det hadde jeg ikke i min villeste fantasi sett for meg, kunne en opprømt quizmaster fortelle til Innherred den gang.

Fra pc til tv

Suksessen ble lagt merke til og Trønder-TV kom på banen og tok over konseptet, slik at quiz-programmet ble formidlet via tv-selskapets sendeflater.

Men når det nå er klart for en ny sesong, så forteller Ingar Arne at han selv og produsentkollega Aslak Hatlinghus har tatt tilbake konseptet, som de kaller «Quizklubben».

Kollega. Aslak Hatlinghus har ansvaret for at det tekniske fungerer under quiz-sendingene. Foto: Privat

– Det innebærer at vi må ut i næringslivet å finne annonsører for å finansiere programmet. Vi har bare i startgropa på egen hånd, men har en tydelig visjon og målsetning for konseptet.

Trappet ned

Det sier den opprinnelige gründeren, og forteller samtidig at han nå har 80 prosent stillingen i barnehagen, blant annet for å utvikle quizkonseptet videre.

Han kan videre informere om at Quizklubben er det eneste TV-program i verden som har avtale med Kahoot! om å bruke dere plattform på TV.

– Vi har hatt lag fra hele landet som har deltatt, og vi har opplevd at mange har oppdaget oss helt tilfeldig når de har bladd seg gjennom kanalene via Alitbox.

Det er mye å følge med på når sendingen går direkte, men Aslak Hatlinghus har full kontroll. Foto: Privat

Men selv med stor suksess via tv-ruta så har ikke duoen tenkt å gi seg med dette.

Satser videre

- Vi har en ambisjon om å komme oss inn på eventmarkedet, hvor vi leverer komplette quizløsninger med og uten full videoproduksjon. Da kan bedrifter bestille lokale quizer, eller vi kan levere digitale quizer etter kundens behov og ønsker.

Planen er også å kjøre livequiz rundt om på kjøpesentre i Trøndelag etter hvert.

Aae forteller at Alti Magneten blir første stoppested på «turneen» en gang før påske.

– Quiz er noe alle kan delta på. Det er så mange ulike kategorier at her kan både familier og vennegjenger hive seg med - også uavhengig av alder.

Første sending med Quizklubben på Trønder-TV er søndag 20. februar klokka 20.