- Det begynte med et ønske om at det ikke skal være så mange tomme butikkvinduer i Midtbyen. Jeg er veldig glad i byen, sier Reinskou. Og dermed sa hun opp jobben som rekrutterer hos Nav og startet egen butikk i Thomas Angellsgate i Midtbyen.

- Timingen er jo aldri rett, jeg var i fast jobb og hadde fått både samboer og to barn. Men så kjente jeg på at jeg nærmet meg 40 og skulle jeg begynne med noe for meg selv, så måtte jeg gjøre det, sier Reinskou.

Da hun tok over butikklokalene hvor Bogart var før hadde de stått tomme i tre år. Reinskou fikk nøkkelen i fjor sommer og åpnet dørene i august. At det skulle bli barneklær på hengere og hyller var ikke selvsagt fra starten.

Godt utvalg: Reinskou er på hele 500 kvadratmeter og rommer det meste til barna.

Kler seg som mamma

- Jeg er glad i klær, det begynte med det og et ønske om å starte noe for meg selv. Jeg begynte å se på markedet, og fant at det finnes mye til de voksne, både til kvinner og menn. Her er utvalget veldig bra. Men det finnes ikke så mange som selger kvalitetsklær til barn, dessuten er barnemote mer spennende. Jeg ønsker å satse litt ekstra på gutteklær, noe jeg selv føler det er behov for, og jeg er opptatt av at jenter ikke trenger rosa prinsessekjoler. En av bestselgerne i høst var en tilsittende kjole i svart eller marineblått. Mange unge jenter ønsker klassiske klær som ligner på det mammaene har i skapet, sier Reinskou.

Bak disken: Ingvild Reinskou byttet ut jobben som rekrutterer i NAV med å bli sin egen sjef i sin egen butikk. Det har hun aldri angret på.

Butikken er på hele 500 kvadratmeter. Klær fordelt på to etasjer og et lekerom i hvelvet i kjelleren. Reinskou har en ansatt på heltid, samt et par på tilkalling. I tillegg blir det lange dager på henne selv.

- Jeg jobber selv seks dager i uka, stort sett fra 08.30 til 18.00. Det meste av kontorjobbingen tar jeg hjemmefra. Jobb og hobby blir ett, og jeg har ikke tid til annet, sier Reinskou som har måtte sette seg inn i mye nytt etter at hun startet egen butikk.

To etasjer: Reinskou-butikken er på to etasjer, og har klær til barn helt opp til 18 år.

Følger magefølelsen

- Jeg har tatt en økonomisk risiko, og jeg er realistisk og dermed forberedt på at dette vil være steintøft i lang tid fremover. Jeg måtte for eksempel begynne å ta inn vinterklærne allerede våren før jeg åpnet, og det er mange utgifter jeg ikke visste om, blant annet ved import. Hva koster det for eksempel å importere klær fra Italia? Og hvilke leverandører er de riktige? Jeg legger jo sjela mi i dette, jeg har så lyst til at det skal gå bra. Det er vel ingen som gjør dette for å bli rik, det har jeg skjønt, sier Reinskou som ennå ikke har et helt regnskapsår å vise til.

- Det går rett vei, men det går ikke rundt ennå. Det er normalt, men det er klart jeg må kunne leve av dette etter hvert, sier Reinskou som i alle fall er sikker på at hun har satset rett.

- Ja, dette kjennes helt riktig. Suksessen ligger i å klare å balansere mellom det å være klok og følge magefølelsen.

Personlig hilsen: Reinskou har også en egen nettbutikk, og alle kunder får med et håndskrevet kort.

Sin egen stil

- Hvor er du om fem år?

- Da håper jeg Reinskou er godt etablert og at jeg har funnet min stil. Nå i starten blir det en del prøving og feiling, men jeg måvære kreativ og klare å stå i det selv om jeg møter motbør. Motbør må bare prelle av. Når jeg kommer på jobb må jeg smile og være fresh. Jeg må stille tøffe krav, om det er til ansatte eller leverandører. Det er ikke allttid like lett. Denne jobben krever stor grad av organisering og ryddighet, alt må være på stell og jeg må delegere, sier Reinskou om sin nye arbeidsplass - som hun har skapt selv. Butikken er hennes, og den har til og med fått samme navn.

- Ja, jeg har brukt familienavnet på butikken. Det gjør det jo enda mer personlig. Jeg ville ikke ha et navn som er for søtt på grunn av det store spennet i målgruppen og jeg ville ikke ha et navn som prøver å si for sier for mye av hva butikken inneholder. Reinskou passet perfekt.