– Om jeg hadde bodd i Trondheim så ville jeg nok ikke ha hatt bil, men heller brukt buss. Trafikken står jo ganske stille, sier Vincent Johnsen (21).

Sammen med kameratene Robert Mjøen (20) og Hasse Aalberg (19) har han tatt turen fra Leksvik til Trondheim sentrum for å handle. De foretrekker å kjøre bil, selv om de har mulighet til å ta både hurtigbåt og buss.

– Med bil kan man kjøre akkurat dit man skal, og man slipper å gå. Vi finner alltids en parkeringsplass til slutt, selv om det kan ta litt tid, sier Mjøen.

– Om det ikke hadde vært mulig å parkere i Midtbyen, så ville kanskje helgens handletur ha gått til Steinkjer i stedet, sier Johnsen.

– Vil ha en mest mulig bilfri Midtby

Det er slike scenarioer, hvor kundene velger å dra til andre steder eller kjøpesentre utenfor byen, som skremmer handelsstanden i Midtbyen. Derfor jobber de for å opprettholde antallet parkeringsplasser i sentrum.

Næringsforeningen i Trondheim (NiT), som representerer mange av bedriftene i Midtbyen, gjennomførte nylig en spørreundersøkelse blant lokalpolitikere i Trondheim, hvor tilgjengelighet og parkering i Midtbyen var blant temaene.

Av de 87 lokalpolitikerne som deltok i undersøkelsen svarte 74 prosent «Ja» på spørsmålet «Ønsker du å ivareta tilgjengelighet til Midtbyen på minst samme nivå som i dag for både bil, kollektivtrafikk og syklende/gående?». Det ble imidlertid lagt igjen 13 tilleggskommentarer til spørsmålet, hvor det i 12 av dem ble presisert at kollektiv transport, syklende og gående må prioriteres.

På spørsmålet om det bør legges til rette for flere parkeringsplasser i Midtbyen, svarte 55 prosent av de spurte lokalpolitikerne «Ja», mens 34 prosent svarte «Nei». Det er særlig representanter fra SV, Miljøpartiet De Grønne (MDG), Rødt, Venstre og KrF som er kritiske til flere parkeringsplasser.

– Det må bygges opp et tilbud i Midtbyen som ikke baserer seg på bilisme. Om det blir bedre lagt til rette for syklister og gående vil det føre til at flere sykler og går. Vi vil arbeide for en mest mulig bilfri midtby, og på sikt fjerne all bruk av fossilbiler fra Midtbyen, sier Jan Bojer Vindheim, som er bystyrerepresentant for MDG og leder av byutviklingskomiteen.

Frykter et «dødt museum»

Administrerende direktør Berit Rian i Næringsforeningen i Trondheim tror på sin side at bilismen er svært viktig for handelen i sentrum, og frykter konsekvensene av å begrense bilkjøring og antallet parkeringsplasser.

– Noen partier ønsker mer eller mindre å stenge Midtbyen for privatbilisme. Dette tror vi i Næringsforeningen vil bety ytterligere nedgang i omsetningen for butikker, restauranter og kulturtilbud i sentrum. Færre arbeidsplasser, mindre attraktive tilbud, tomme lokaler og næringsbygg som ikke blir vedlikeholdt, frykter vi blir resultatet av en slik politikk, sier Rian.

Høyres ordførerkandidat Yngve Brox deler frykten:

– Uten de som bruker bil, vil all handel i Midtbyen forsvinne. Da vil alle bli presset til å dra utenfor sentrum for å handle. Valget står mellom å ha en sterk handel i sentrum, og da akseptere bruk av bil, eller å presse all handel ut av sentrum til kjøpesentre utenfor byen, sier Brox.

Ordførerkandidaten viser til en beregning utført på oppdrag av Trondheim parkering og Samarbeidsgruppen Midtby’n, som anslår at bilister handler for 30–40 prosent mer enn de uten bil.

– Å snu tingene på hodet

– Uten denne ekstra omsetningen ville ikke butikkene ha klart seg. Jeg vil ha en levende midtby, ikke et dødt museum. Midtbyen ble grunnlagt som et handelssted og vi politikere har et stort ansvar for å sørge for at det fremdeles kan være det i fremtiden, sier Brox.

Vindheim i MDG er uenig i at bilister handler for mer penger. Han mener argumentet ikke tar i betraktning at kundene som ikke bruker bil handler oftere.

– Å si at de som kjører bil til butikken legger igjen mer penger enn andre, er å snu tingene på hodet. Om man vet at man skal handle flere eller større ting, så vil naturligvis mange velge bilen, slik at man får med seg det man har handlet. Og ved større innkjøp vil man naturligvis legge igjen større pengebeløp, sier Vindheim, og legger til:

– Midtbyens særpreg og kvaliteter avhenger av andre ting enn bilisme.

– Overdriver betydningen av bilisme

Vindheim i MDG får støtte fra forskerne på feltet. Forskningsleder Aud Tennøy ved Transportøkonomisk institutt (TØI) forteller at forskning fra utlandet viser at handelsstanden legger for mye vekt på de bilkjørende kundene.

– Det som tydeligst kommer frem i forskningen på dette feltet er at det viktigste er tilrettelegging for gående. Ved å legge til rette for gående i sentrum øker både antallet folk som bruker sentrum og omsetningen for butikkene, sier Tennøy.

Hun understreker at det er gjort svært få norske studier på sammenhengen mellom bilisme og handel, men at de europeiske studiene viser en klar tendens: Handelsstanden overdriver gjerne betydningen av de bilkjørende kundene.

– Et mindretall av de som handler i sentrum kommer dit med bil. De som driver butikk i sentrum tror at det er en større andel av kundene som kommer i bil enn hva som er de faktiske forholdene, sier Tennøy.

Hun sier at erfaringene man har fra norske byer også tilsier at de gående bør prioriteres i sentrum.

– Må tenke smartere

– Det som har fungert i Hamar, Drammen og Asker er å prioritere fotgjengere, innføre korttidsparkering med progressive takster, og legge langtidsparkeringen til parkeringshus. Man trenger ikke flere parkeringsplasser, bare å tenke smartere, mener hun.

I Næringsforeningens spørreundersøkelse svarte 47 prosent av lokalpolitikerne i Trondheim at maksimal parkeringstid på gateplan i sentrumsområdene bør reduseres til tre timer, fra dagens fem timer.

Mens representantene fra Høyre og Frp var mest kritiske til å redusere parkeringstiden, var det et flertall for forslaget om redusert parkeringstid i både Pensjonistpartiet, MDG, Rødt, KrF og Venstre.

Et flertall av de spurte i Ap og SV tok ikke stilling til saken.

– Sitter fast i 80-tallet

Mangelen på norske studier har ifølge Tennøy i TØI ført til at det finnes en rekke seiglivede påstander på begge sider av diskusjonen om parkering og handel i sentrum.

I august skal Sentio, på oppdrag fra Miljøpakken i Trondheim, forsøke å komme til bunns i hvor mye de ulike trafikantgruppene handler for. De skal gjennomføre en undersøkelse blant handlende både i Midtbyen, på kjøpesentre og i dagligvarebutikker utenfor sentrum.

–Det er viktig å få nyansert bildet, fordi det virker som om at debatten i Trondheim sitter fast i 80-tallet, sier Hans Kringstad i Miljøpakken, som er en av de involverte i prosjektet.

– Å si at færre parkeringsplasser fører til mindre omsetning er en meget tvilsom påstand. Både forskning og faktiske tall fra Trondheim viser at de områdene som øker klart mest i omsetning, er de som ikke har gateparkering, slik som Nordre gate og deler av Thomas Angells gate, sier Kringstad.

Sier nei til gratis elbilparkering

I spørreundersøkelsen utført av Næringsforeningen i Trondheim fikk lokalpolitikerne i Trondheim også spørsmål om elbiler fortsatt bør gis gratis parkering på gateplan. 67 prosent av de spurte svarte «Nei».

– Arbeidsparkering for elbiler presser bort handelsparkering. Det er ikke bra. Vi må ta hensyn til hele bredden av virkemidler, slik at det fremdeles stimuleres til bruk av elbil, men tiden er kanskje inne for å ta bort noen av fordelene for elbiler, sier gruppeleder Yngve Brox i Høyre.

Kun 16 prosent av lokalpolitikerne som deltok i undersøkelsen svarte «Ja», og innad i partiene er det kun i SV at et flertall av de spurte representantene stilte seg positive til å beholde ordningen med gratis parkering for elbiler.

Også Miljøpartiet De Grønne, som har vært blant forkjemperne for elbilenes fordeler, åpner nå for å fjerne en del av incentivene.

– Elbilfordelene må på sikt fases ut, og ordningen med gratis parkering for elbiler bør fases ut nå, sier bystyrerepresentant Jan Bojer Vindheim i MDG.

Administrerende direktør Berit Rian i Næringsforeningen i Trondheim Foto: Næringsforeningen i Trondheim (NiT)
Bystyrerepresentant Jan Bojer Vindheim i Miljøpartiet De Grønne Foto: Håvard L. Johansen
Ordførerkandidat Yngve Brox i Høyre Foto: Dag-Asle Langø / Schrøder