90-tallet var tiåret da franske Renault tok seg sammen og viste helt nye kvaliteter. Familiebilen Laguna ble introdusert som femdørs kombi i 1994, og ble fulgt av stasjonsvogn året etter. Derfra dominerte stasjonsvognen salget. Pristillegget var bare 7000 kroner, et tillegg eierne kan fordoble når bilen selges videre. Brukte Laguna stasjonsvogn koster nemlig rundt 15 000 kroner mer enn kombi.Både kombi (452-1334 liter) og stasjonsvogn (520-1782 liter) har et stort og fleksibelt bagasjerom. Med den store prisforskjellen kan det altså være penger å spare ved å velge kombi. Bruktannonsene viser at stasjonsvognen også har jevnt høyere kjørelengde.

Flest 90-hestere

Du finner flest 1,8-litere med 90 hestekrefter på markedet. Det er ikke veldig mye i en såpass stor bil. Testbilen var topputgaven RXE med 140 hk. Selv ikke her oppleves Laguna som spesielt sterk, selv om bunndraget er godt. Diesel ble ikke solgt i Norge, det ble derimot noen få eksemplar med 3-liters V6 motor. I 1998 kom nye motorer; en 1,6 liter på 110 hk som passer Laguna godt, og en 1,8 liter på 120 hk. Myk, fransk komfort og mye utstyr får du i alle utgaver.

Flinke forhandlere

NAFs kundeundersøkelse viser at Renault-eierne er litt mindre fornøyd med bilene sine enn gjennomsnittet. Dette kan kanskje skyldes at Renault langt oftere enn snittet trenger assistanse på veien. Forhandlerne må tydeligvis gjøre en bra jobb med å ivareta Renault-eierne, forhandlertilfredsheten er nemlig meget høy. Deleprisene er høyere, bruktverdien lavere enn gjennomsnittet.

Dette bør sjekkes

Bremsepumper, slitte bremsebelegg, eksosanlegg/katalysator, kjølesystemet, girkasse/differensial, dørlåser og stabilisatorstag foran er ting du bør sjekke nærmere. Rust er ikke noe stort problem, men alle Laguna ble innkalt til en ekstra rustbehandling i 1999. Testbilen hadde antydning til flere rustangrep. De viktigste komponentene, som motor og girkasse, regnes som robuste. Det er generelt få gjennomgangsfeil på Laguna.

Stadig sikrere

Renault har de siste årene fått et sikkerhets-image, og nesten samtlige Renault-modeller har nå fem stjerner i Euro NCAPs kollisjonstester. Første generasjon Laguna er derimot på langt nær like sikker, og fikk bare to stjerner i 1997. Etter testen modifiserte Renault bilens konstruksjon noe, noe som forbedret resultatet slik at Laguna fikk tre stjerner.

Komfort: Reanult Laguna er typisk fransk, det vil si komfort for alle pengene. Den er også forholdsvis feilfri. Foto: JON STEINAR BJØRGUM
Ryddig: Ingen franske særegenheter bak rattet, her vil alle finne seg til rette.
Praktisk: 5 dørs kombi er nesten like rommelig og praktisk som stasjonsvognutgaven av Laguna.
I orden: Klimaanlegget i testbilen fungerte som det skal selv etter 9 år, og leverte minusgrader ut av dysene.