VW Passat har i en årrekke vært mange barnefamiliers drømmebil. Med innføringen av en ny generasjon i 1996, tok Passat for alvor steget opp i storbilklassen, blant annet med en opplevd følelse av kvalitet som få andre biler i samme prisklasse kunne matche. Plassforholdene var det også lite å utsette på, her er plass både til langbeinte tenåringer og rikelig bagasje samtidig.Den tekniske kvaliteten har derimot ikke levd opp til dette nivået. Selv om det finnes feilfrie biler, viser statistikker både fra inn- og utland at Passat har flere gjengangerfeil enn normalt. Dette har likevel ikke skremt kundene, hele 36 000 nye Passat har rullet ut på våre veier siden 1997. I tillegg kommer et stort antall bruktimporterte biler. Eier du en sølvgrå eller sort Passat stasjonsvogn med dieselmotor, har du en av landets mest etterspurte bruktbiler.Passat ble levert med en rekke motorer og i flere utstyrsnivå. Den minste bensin (1,6/102 hk) og dieselmotoren (1,9/90hk) vil nok oppleves som i minste laget for mange. Flest Passat finner du i utstyrsnivå Comfortline. Du finner også flere Passat med firehjulsdrift. Systemet het Syncro til 1999, deretter 4Motion. I praksis er det ingen forskjell.

Passe fornøyd

NAFs kundeundersøkelse viser at Volkswagen-eiere er gjennomsnittlig fornøyd med bilene sine. Også deleprisene er på gjennomsnittlig nivå, mens bruktverdien er noe høyere enn snittet. Forhandlertilfredsheten ligger litt under gjennomsnittet.Hvilke feil skal du så se etter? NAFs statistikk viser at Passat blant annet har mye feil med bremseslanger, styring, styreledd og ikke minst opphengskulene foran. De er byttet minst én gang på de aller fleste biler. Rapporter fra tyske TÜV viser videre typiske feil som defekt luftmengdemåler på biler med dieselmotor, streikende vindusheiser, knirkende stabstagforinger foran og vanninntrenging i kupeen. Bare for å nevne noe. Det hører med til historien at kvaliteten ble vesentlig bedre etter en større teknisk og designmessig oppgradering i 2001.

Bedret sikkerhet

Fire kollisjonsputer og ABS-bremser har vært standard fra starten. Passat ble testet av Euro NCAP i 1997, og fikk da tre stjerner. I forbindelse med oppgraderingen i 2001 fikk også sikkerheten en overhaling. Da Passat ble testet igjen, ble resultatet fire solide stjerner. Hodekollisjonsputer og antiskrens ESP var standard fra 2001.Brukte Passat finner du fra om lag 70 000 kroner og oppover. Stasjonsvognen ligger jevnt 20 000 over sedan i pris. Biler med klimaanlegg er klart mest lettsolgt.

Etterspurt: Til tross for noen svakheter en Volkswagen Passat en av de mest etterspurte familiebilene her i landet.
Lettlastet: Bagasjerommet i Passat stasjonsvogn er både stort og lettlastet.
Stort: Baksetet i Passat er blant de største du finner. Her kan selv langbente finne seg godt til rette.
Svakhet: NAF har notert seg mye feil med bremseslangene på Passat.
Slik tester NAF: Også bilens elektroniske feilminne leses av hos NAF.
Svakhet: Opphengskulene er et svakt ledd, og er byttet på svært mange Passat.