Da Subaru Forester kom på markedet i 1997, var den et svar på den store suksessen Toyota og Honda hadde hatt med henholdsvis RAV-4 og CR-V. Firehjulstrekk hadde i alle år vært Subarus paradegren, og nå ville Subaru ha sin del av kaka. Men i motsetning til konkurrentene, satset Subaru på en lavere bil med et mer tradisjonelt stasjonsvogn-karosseri. Noen skjønnhet er Forester kanskje ikke, men den firkantede formen gjør at du har fenomenal oversikt bak rattet. Parkering går som en lek, også hjulpet av en lav svingradius. Innvendig er det god plass både for folk og bagasje.

Høy bruktverdi

Forester er en populær bil, og i perioden 1998-2005 er det solgt over 8000 nye eksemplar i Norge. Stor etterspørsel, kombinert med fornøyde eiere som holder lenge på bilene sine, gjør at den holder seg godt i verdi som bruktbil.Modellutvalget for generasjon I er forholdsvis enkelt. Kun to motorer sto på programmet, begge boksermotorer på 2 liter. Modellen med 122, senere 125 hestekrefter, var klart mest solgt. Men du finner et og annet eksemplar av turboutgaven med 170, senere 177 hester også. Minstemann er sterk nok og holder for de fleste, mens turboen gjør Forester til ei skikkelig krutt-tønne. Begge kunne leveres med automatgir. Noe diesel-alternativ finnes ikke.På veien er Forester stødig og trygg. Boksermotoren har en særegen og «grom» lyd, men det er først og fremst veistøy du hører inne i bilen. Firehjulsdriften er konstant, og blir forholdene ekstra vanskelige har du en egen lavgirserie tilgjengelig.NAF har ikke undersøkt kunde- og forhandlertilfredshet for Subaru i Norge, men trofaste kunder som kjøper Subaru igjen og igjen tyder på høy tilfredshet. NAFs statistikk bekrefter at bruktverdien er bedre enn gjennomsnittet. På veien har Subaru mindre problemer enn normalt. Deleprisene er til gjengjeld høyere enn snittet.På NAFs feilstatistikk troner Forester på toppen som den mest feilfrie bilen blant 1996-1999-modellene. Kun litt feil på kløtsj, hjullager samt lekkasje fra toppdekselpakningene er feil NAF har registrert. Testbilen hadde ingen av disse feilene, derimot fant vi slakke i styringen samt en løs foring i bakstillingen. Generelt sett er det i følge NAF ingen alvorlige gjengangerfeil du skal se etter hos Forester. Fra starten av var kun to kollisjonsputer standard, fra år 2000 også sidekollisjonsputer. Forester er ikke kollisjonstestet av Euro NCAP. Amerikanske «Insurance Institute for Highway Safety» har derimot kollisjonstestet Forester, og rangerer den høyt både i front- og sidekollisjonstesten. Kollisjonskravene er ikke de samme i USA som i Europa, men en pekepinn på et godt sikkerhetsnivå må testen likevel antas å gi. Brukte Forester finner du fra om lag 150 000 kroner og oppover. Biler uten aircondition ligger 15-20 000 lavere i pris enn biler med. Automatgir høyner verdien med mellom 10 og 15 000 kroner.

Solid: Subaru Forester er den mest feilfrie bilen i NAFs statistikk, men noen skjønnhetskonkurranse vinner den neppe. Foto: Jon Steinar Bjørgum
Rommelig: Forester er en bred og praktisk stasjonsvogn med god plass både for folk og bagasje. Foto: Jon Steinar Bjørgum
Tydelig: Enklere og tydeligere enn dette kan nesten ikke et dashbord være. Foto: Jon Steinar Bjørgum
Slakke: Testbilen hadde slakke i styringen på venstre side. Foto: Jon Steinar Bjørgum