- Før var det i stor grad yngre menn som søkte etter teknologi- og dataprodukter som brukte sidene, men i dag har vi brukere i alle aldre, og vi ser at andre varegrupper blir stadig mer populære, sier produktansvarlig for prisguide.no, Amund Espelien til adressa.no.

Siden har som mål å hjelpe forbrukeren med å finne rett pris, riktig produkt og et trygt sted å handle. Den ble opprettet i 1998. Da besto den av et excelark med priser fra datidens nettbutikker. I dag er det en av flere sider hvor man kan samenligne produkter og priser, og gi tilbakemelding på sine erfaringer med ulike leverandører. De fleste bruker sidene før de handler i nettbutikker, men mange sjekker også ut produkter her før de går i en butikk.

- Noen ganger vil man se og ta på varen før man kjøper den, sier Espelien.

Sjekker sportsutstyr

Data og teknologi er fremdeles den produktgruppen det søkes mest på, men andre varegrupper øker. Hvitevarer og sport- og fritidsutstyr søkes det stadig mer på ifølge Espelien.

Markedsansvarlig for prisjakt.no, Magnus Bengtsson, bekrefter at de samme tendensene gjelder for deres side. De kom på markedet i Norge i 2010 etter å ha drevet flere år i Sverige. Svenskene bruker siden i større grad enn nordmennene, men vi kommer etter. Prisjakt.no har også hatt en jevn økning i bruken de siste årene, og det søkes stadig mer på andre produkter en data.

- Smarttelefoner er det det søkes absoutt mest på, men vi ser en sterk øking på andre områder for eksempel barnevogner og bilstoler, sier Bengtsson.

I Norge søkes det også i større grad på sport- og fritidsutstyr enn i Sverige.

Økt bruk

Prisguide har hatt en kraftig vekst i brukere siden oppstarten. Det har aldri vært en eksplosjon i antallet brukere, men en jevn vekst. I dag har de omtrent 120 000 brukere i uken. I uke 37 i 2010 hadde prisjakt.no i overkant av 21 000 unike brukere. I uke 37 i år, hadde de 113 000.

Må betale

Sidene oppdaterer med priser fra forhandlerene flere ganger i døgnet. Både Espelien og Bengtsson mener at det kan være mye penger å spare på å sjekke ut hvilke tilbud som finnes til enhver tid. Roger Helde i Forbrukerrådet mener også at folk kan finne gode tilbud på slike sider, men gjør oppmerksom på at sidene gjerne tar seg betalt for å formidle prisene.

- Derfor er det bare de som vil betale som er med i sammenligningen, sier han.

For Kraftpriser, telepriser og priser på bank og finansprodukter er det påbudt å fortelle om prisene og for disse tjenestene finnes det offentlige prissammenligningstjenester.

Hos prisjakt.no er det gratis å være med på prislisten, men butikkene må betale for å få sin logo på siden og direktelink til sin egen side. Da får de i tillegg tilgang til et analyseverktøy hvor de ser sin markedsandel innenfor en varekategori og populære produkter på siden som de ikke har. Verktøyet gjør det også enkelt å sammenligne prisene med konkurrentenes. Hos prisguide.no betaler også forhandlerene for å være, de får da tilgang til sin egen statistikk.

Prissammenligningssider har vært kritisert for at det går an å kjøpe seg til bedre eksponering, men både Bengtsson og Enelien avviser at dette er mulig på deres sider.

- Vi har de samme reglene for alle butikkene uansett størrelse, sier Bengtsson.

I dag er 726 butikker i ulike kategorier representert på Prisjakt. På Prisguide er 155 butikker representert, men de tilbyr færre varekategorier.